sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא - מכשירין 13 יהודה קרוב לעמדת הכוהנים, וחכמים מתנגדים לה, כאמור במשנתנו . במקביל התפתחו עמדות ביניים . לדעת רבי תאנים וענבים אסור לאכול ללא נטילת ידיים, והוכשרו לקבל טומאה במיץ הפרי מוראיעצמו . במשנה הבאה עמדה זו מוצגת כדעת הכול, והיא אפוא קדומה . לדעת רבי מנא וחזקיה, א ארץ ישראל, רק תאנים ( ואולי גם אגוזים ) הותר לאכול ללא נטילת ידיים . "כי יותן" במערכת ההלכתית הכשר טומאה קשור לסדרת נושאים נוספים : ממתי הפרי חייב במעשרות, ממתי הוא חייב בתרומות מותר וממתי הוא מטמא ( הכשר טומאה הוא רק אחת הדרישות ) . לשאלה זו קשורה גם השאלה ממתי לאכול פרי בשביעית, שכן אסור לאכלו לפני שהוא ראוי לאכילה . לעניין זה של שביעית נקבע מתי המינימום של הבשלה, ואילו ליתר הנושאים מדובר בהשלמת תהליך ההבשלה, ולכן ניתן לצורך דיון נות, אך זה להתעלם מעניין שביעית . כל נושא הלכתי הוא שונה, ובכל אחד מהם לכאורה אבחנות שו יש דמיון רב במונחים וברשימות הנזכרות . באופן כללי פרי חייב במעשר ומטמא משנגמרה מלאכתו, ל מתנהלים דיונים ארוכים להגדרה מדויקת של גמר המלאכה . במבואות למסכתות "ובספרות חז ד ) דנו בשאלה . אגב הדיון"א מ"א ) ולתרומות ( פ"ח מ"תרומות ומעשרות ובפירושנו לאהלות ( פי במשניות אהלות ותרומות הנזכרות ובמקבילותיהן מצינו שלל עמדות . הצהרתית והנפוצה ביותר היא שהענבים והזיתים טמאים רק משיזובו, והמשקה - העמדה הפורמלית מכשירם לקבל טומאה, בענבים משיהלכו עליהם בגת ובזיתים משייטחנו או משיטענו ( תוס', תרומות אימה למעשה למשנה שלנו . אמנם ההכשר במים תופס מקום משני ואינוג ) . עמדה זו מת"הי - ב"ג הי"פ נידון לפרטיו, אבל תחילת הבדידה והדריכה הן תחילת הוצאת הנוזל, והפרי רטוב ומוכשר לקבל טומאה . אבל בפירושנו למשנה הבאנו סדרת עמדות חריגות : נידונה היא מכרם ענבים ) . זו . הפרי נטמא מיד עם הוצאתו מהכרם, או כבר בשעת הבציר ( הדוגמה ש 1 א אם כי היא פורשה, על ידינו, כטקס מיוחד של טהרה . כאמור אנו "ח מ"העמדה במשנת אהלות פי מחזירןשוקלהןמצאלאאםלשוקכרמוהבוצררואים בכרם דוגמה בלבד, ואכן בתוספתא מצינו : " טמאותובקופותטמאיןבסליןשמוליכןפיעלאף,לבדןרמחזישוקלהןמצאלאלשוקזיתין,לגת " ( טהרות פי"א טומאהלקבלהוכשרו,הבדולרשותהגתלרשותשנכנסוענביםזיתיםטהרי . טהורין ) . גישה זו מקלה במעט וקובעת שגמר המלאכה הוא ההבאה לסחיטה ( ענבים וזיתים 276ה"ז, עמ' מופיעות במסכת עוקצין . כאחד ) . ההובלה עצמה יכולה להיות בטומאה . עמדה זו משתלבת בעמדות ה . משימותו, ובית הלל אומריםמשיצודו ? בית שמאי אומריםטומאהמקבליןמאימתידגיםשם שנינו : " " ( פ"ג מ"ח ) . רבי עקיבא נוקט עמדת ביניים שדגים שניצודו ואינםלחיותיכוליןאם,אומררבי עקיבא לפי המשתמע מהתוספתא ) היא הרי בכך נגמרה מלאכתם . משנתנו ( לפחות – במים ועומדים למות 14 כבית שמאי, והיא מצטרפת למשניות וברייתות רבות אחרות שנסתמו כבית שמאי . משפטית המקובלת שגמר מלאכה הוא השלב שבו - ההלכה של בית שמאי חורגת מהנורמה ההלכתית גמרהסתיימה הכנת התוצרת . את הדגים יש עוד להביא לנמל, לסדר במחרוזות ולהכין לאכילה, וכאן 14 ראו ספראי, הכרעה כבית הלל .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help