sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מבוא – מכשירין המלאכה הוא בשלב סיום האסיף . גם דעת בית הלל קשה, שכן גם שלב המיתה אינו סוף המלאכה בדגי מאכל . ברם, כל הקשיים נפתרים לאור משנתנו שבה שלב גמר המלאכה הוא שלב האסיף . א . רק ענבים נטמאים בבציר, אך לא זיתים . הבבלי אומר שאחת המחלוקות שבהן נקבעה ההלכה 1 מפני : לשמאיהלללואמר . הוכשרלא : אומרהלל, הוכשר : אומרשמאי, לגתהבוצרהיא " . . . ח דבר"בי " המסיקהעלאףטומאהגוזרני – תקניטניאם : לואמר ? בטהרהמוסקיןואין, בטהרהבוצריןמה ( שבת יז ע"א ) . אם כן, ההלכה במשנת אהלות היא דווקא בענבים ולא בזיתים . מסורת או פרשנות זו ד ) קובעת שהכנסת הפרות לאזור "י מ"כאמור, בניגוד לתוספתא שציטטנו . גם המשנה בטהרות ( פהיא, 15 הגת מכשירה לקבל טומאה . אלא שמחלוקת בית שמאי ובית הלל היא מתי בדיוק גמר המלאכה, בהכנסת הפרות לסלים או בהכנסתם לעביט, שהוא השלב של הכניסה ממש לגת . הענבים עצמם אינם מקבלים טומאה לפני הדריכה, וזאת בניגוד לפרק לפי הבבלי בית הלל סבורים ש יח באהלות שבו מתברר שמחלוקת בית שמאי ובית הלל היא רק מהו השלב שבו הענבים נחשבים ככאלה שהובאו לגת . גם משנת אהלות קובעת שבית הלל מסכימים שההעברה לגת צריכה להיעשות דה הנדרשת בשעת הבציר עצמו . אם כן, משנה זו אינהבטהרה, והמחלוקת היא רק על מידת ההקפ רואה בהכשר טומאה בנוזל תנאי לקבלת טומאה . ח דבר, וגברו "מעתה עלינו לחזור לבירור סוגיית הבבלי . המשנה מספרת שבית שמאי ובית הלל גזרו י לוקותד ) . כפי שראינו בפירוש המשנה בשבת הרי שרשימת המח"א מ"בית שמאי על בית הלל ( שבת פ ח דבר הן רשימה אחרת שלא נמסרה "היא כנראה רשימת המחלוקות במשנה שם בשבת, וגזרות י במשנה . בתלמודים מובאת רשימה של הגזרות . הבבלי הבין שהגזרות הן בנושאים שבהם היו שני ח "הבתים חלוקים . בסוגיית הבבלי שני רבדים : האחד שמונה את דין הבוצר לגת כאחד הנושאים של י ר, ומסורת שנייה, מאוחרת יותר, של סתם הגמרא שמסבירה את המחלוקת . כאמור, אם הגזרות דב ג ) "ד, ג ע"א ה"אינן במחלוקת אין מקום לשחזור המוצע בבבלי על עמדת בית הלל . בירושלמי ( שבת פ מנויה משנת אהלות כאחת ממחלוקות בית שמאי ובית הלל, והמסורת על המחלוקת בדבר הבוצר ה . לגת איננ עם זאת, לבבלי הייתה מסורת על מחלוקת והיא מצוטטת כברייתא קדומה . בהמשך הסוגיה גם מוסבר בקופותיבצרנושמאגזירה . . . חנינארביאמרזעירי ) רבי ( אמרטעמם של שני הבתים החולקים : " לךהושאדםפעמים : אבוהבררבהאמרנחמןרב ) דאמר . ( הנושכותמשוםגזירה : אמררבא . מזופפות ,ענביםגביעלומזלף, לסוחטוענביםאשכולונוטל, לאאולבצירהענביםהגיעואםלידעלכרמו " ( בבלי, שבת יז ע"א ) . אם כן הרי שהמחלוקת היא סביבעליהםטופחמשקהעדייןבצירהובשעת ביאא מ"ב ואילך ) אולי בית שמאי מסתפקים ברצון לה"הכשר טומאה בנוזלים, ולאור משנתנו ( להלן פ את הפרות לגת, וכבר יש בכך משום נתינת מים לרצונו ( המים הם מעט הנוזל הזב מהפרות ) , ובית הלל דורשים רצון חזק יותר, או כמות נוזלים גדולה יותר . עלייןולאן הנכתשיזיתיםעלשמןתורמיןאין . את התרומות יש להרים לאחר הטחינה, ולכן " 2 פ"א מ"ח ) . בשלב מאוחר יותר הפרי כבר חייב בתרומות, ואין כאן ים" ( משנה, תרומותהנדרכענבים הפרשה מדבר שנגמרה מלאכתו ( והתחייב בתרומה ) על מה שטרם התחייב בתרומה . 15 ד, וראייתנו מהמשנה שלאחריה . "י מ"ראו הדיון בפירושנו לטהרות פ

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help