sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 מבוא – מכשירין דין שונה מליתר הפרות, ולדעת רבי יוחנן דבלים ככל הפרות . עמדתו זו באה לידי ביטוי גם בסוגיה משני בסוגיה ) : בירושלמי מעשרות ( בהצללה סומנו משפטים שהם שלב של הסבר זית,דתני . כדעתוןורבנין . 2ה,כדעתייודןרבי,יוחנןרביבשםאביןרבי,סתםליהאמרמנארבי . 1" יודןרבי,הוכשרולאמיםבוישאםלידע,הוכשרובמלחלסופגן,הוכשרולאמסואבותבידיםשפיצעו אמריןרבניןוהכא,בודקהואבגופוראומיודהרבי,בודקהואבמימיואמריןרבניןא . 2 . הוכשרואמר גרוגרותלנווהבאעלהבריהשמעוןלרביאמררבי . 3 . מחליקשלובשישיודהרבי,מחליקהואבמימיו מוקצהמשוםאסורלךאין ? ! לזואתואדייןליהאמר ? מוקצהמשוםאסורואינוליהאמר . החביתמן בעאזעירארבי . בנתייםמסריחותשהןמפניסרטאיסיברשמואלרביאמר . בלבדוענביםתאניםאלא בירבייוסירביאתא . כןסבראנאאוףליהאמר,עובדאהוהפצוליבאיליןמסתבראלאיסארביקומי משוםאסורלךאיןליהאמר,עובדאהוהפצולייאבאיליןיוחנןרביבשםביסנאבריצחקרביבון ב ) . בסוגיה מופיעה סדרת מחלוקות . "ז, מט ע"א ה", מעשרות פ ( ירו'"בלבדוענביםתאניםאלאמוקצה המחליק בענבים "הסוגיה יוצאת ממשנת מעשרות הקובעת את זמני הפרשת מעשרות והכשר טומאה, ח ) , והוא הדין ביתר הפרות, כל אחד בשלב גמר המלאכה"א מ" ( פ"לא הוכשר רבי יהודה אומר הוכשר ר הוא התעלם מעמדת רבי יהודה, ואילו רבי יוחנן סבר, כלומ"אמר ליה סתם"שלו . רבי מנא שהמחלוקת במעשרות היא המחלוקת בתוספתא טהרות לגבי פציעת הזית . אגב כך אנו שומעים שלדעת סוגיית הירושלמי ענבים כזיתים, והמחלוקת בין רבי יהודה לחכמים, לפחות לפי רבי יוחנן, הרות שהמחלוקת היא על טיב הבדיקה . לפי רבי ) . הירושלמי מסביר את תוספתא ט 2היא עקבית ( יהודה הפרי הוכשר לקבל טומאה כי הבודק סוחט אותו, שכן כוונתו לראות את מיץ הזית ואת כמותו, א ) . בשלב השלישי 2ואילו לפי חכמים הבדיקה היא בגוף הפרי, והוצאת המשקה אינה לרצון הבודק ( בעליית הגג . רבי שמעון בנו סובר שהם הוכשרו ) מובא מעשה ברבי ששלח את בנו לבדוק פרות 3 ( , האם אתה עדיין"ואדיין את לזו ? "לקבל טומאה, ורבי כועס עליו וסובר שלא הוכשרו לקבל טומאה : ( בבצלים ) , ומוסיף הסבר "באילין פצולייא"סבור כעמדה מוטעית זו ? הירושלמי אומר שהמעשה היה משקה היוצא מהפרי גורם לסרחונו . הירושלמי שםשביתר הפרות הוצאת המשקה אינה לרצון שכן בפיו של רבי את האבחנה בין זיתים וענבים לבין יתר הפרות . ייתכן שזו עמדתו המקורית של רבי, וייתכן שזה הסבר מאוחר . על כל פנים זו עמדת ביניים בין חכמים לרבי יהודה, שהרי המחלוקת במשנה היא גם בענבים . במבנה הבלתי משפטי שלהן . מבחינה זאת היה מקום לשער שאין הבדל, הלכות הכוהנים בולטות כוהנים - לשיטתם, בין אגוזים לשאר פרות . כפי שרמזנו, חנינא בן אנטיגונוס ובנו ידועים כחכמים ) . על כן יש מקום לשער שהכוהניםב " עלבכורות ( נהגו כהנים סילסול בעצמן"שעליהם אמר הבבלי ש" מה בידיים מסואבות, ורק לפצוע אגוזים שהם יבשים מותר . לעומת זאתסברו שאסור לאכול תרו חכמים סברו שמותר לאכול תרומה בידיים מסואבות בכל הפרות, אולי חוץ מתאנים טריות וענבים, כדברי הירושלמי ( אליבא דרבי ) . רותעל כן נראה לנו שלפנינו מחלוקת עקרונית האם מותר לאכול פרות בידיים מסואבות, והאם פ נגובים הוכשרו לקבל טומאה במשקה קל העלול לצאת מהם . עמדת הכוהנים היא שאת כל הפרות, אף אלו שטרם הורטבו, אסור לאכול ללא נטילת ידיים, להוציא אגוזים . עמדה זו באה לידי ביטוי בדברי שא . רבירבי חנינא בן אנטיגונוס ורבי שמעון בן כהנא . בבית המדרש של חכמים הייתה מחלוקת בנו

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help