sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 מבוא – מכשירין לבין רצון של הבל ושעשוע . מכל מקום,"רציני"אבחנה נוספת בין רצון - ב יש תת"ה מ"ו . בפ 6 ) יש מחלוקת מפורשת על כל המקרים הללו של רצון שאינו רצון 674 - 576ג, עמ'"ב הי"בתוספתא ( פ נתפלא, אפוא, על סתירת המשניות, שכן לפנינו מחלוקת שגם בדור אושא טרם מלא ומובהק . אל הוכרעה . אם נהנה זה ודאי רצון ( רבי יהודה ) , – ז . הייתה לו סיבה חיונית אחרת להעלות את הפרות ונרטבו 6 ג שכן העלאת הפרות לגג הייתה חיונית,6 - ואם לא נהנה הרי זו אותה מחלוקת . עמדה זו שונה אולי מ ות סכנת ההרטבה . למר . עניין אחר הוא במים שירדו מעצמם, כגון גשם שירד או חבית שהתמלאה מדלף . באשר לגשם 7 בא לידי ביטוי רק אם הוא שמח, כלומר שרצונו מתגלה אחרי הירידה"רצונו"חכמים סבורים ש אלא אם אין זה רצונוש מ חבתחושה פנימית . לדעת רבי יהודה תגובתו הרגשית משנית, ואפילו אם ה מדובר כאשר ירד הגשם על חבית . כאן בית שמאי דורשים "ד מ"ו ) , אבל בפ"ג מ"עשה מעשה ( פ שתהא הגבהה של החבית, ועל כל פנים מבחינת הרצון הרי שזה לרצונו, ובית הלל אומרים שבכל מצב כזאת היאו ) . כאן אין אזכור של עניין הדרישה שישמח, ומשמע שהרטבה"מ - ה"ד מ"אין זה לרצונו ( פ לרצונו, אולי משום שמדובר בהנחת חבית במקום דולף . אמנם אין כאן הרטבה מרצון, אבל הבעל יכול א היה מקרה דומה,"ג מ"היה למנוע את ירידת הדליפה על הפרות, ומכיוון שלא מנע יש בכך רצון . בפ ד במחדל"אך שם היה מדובר במעשה ממשי שגרם להרטבה מסוימת של הפרות ואילו במשנה בפ בלבד . עד כאן עסקנו בגשם, אבל לגבי הנחת פרות על הגג ובא עליהם טל לכל הדעות אין זה א ) . "ו מ", אלא אם כן התכוון לשטוף את הפרות ( פ"לרצונו" ה משמע על כל פנים שאם ההרטבה הייתה בטעות או באונס, אבל הבעלים שמחו,"ג מ" . במשנה בפ 8 הרי שיש בכך משום גילוי רצון . א נקבע, כזכור, שמשקים טמאים מכשירים גם שלא לרצון, ועמדנו על כך שבמשניות"א מ" . בפ 9 אחרות משמע שאבחנה זו שנויה במחלוקת . ועדות לו, וגם במקום שהשאיבה מפוקפקת עצם הרצון"רצון" . העברת טעם וריח היא חלק מה 10 ג ) . "ב ומ"ג מ"לטעם ( או התועלת, אפילו בלי רצון ) נחשבים כבר לרצון ( פ ו ) . האבחנה נשמעת לראשונה בדור אושא,"ד מ" . אין די ברצון, וצריך שהפרות ייתלשו מהמים ( פ 11 ובמשנה שם ננסה לשחזר את מהלך תיאור ההתפתחות ההלכתית מנוהגי ירושלים למחלוקות בית שמאי והלל ומחלוקות דור אושא . הלכתיות שעמדנו עליהן . באופן כללי לא כל האבחנות סותרות זו את זו, אך יש ביניהן סתירות החשוב הוא שהמשנה אינה מציעה מערכת כללים אלא מקרים שאנו ניסינו לנתח ולחלץ מהם כללים ו ) . בהחלט ייתכן"מ - ה"ד מ"א ; פ"ו מ"משפטיים, או לפחות הסברים המבוססים על המציאות ( כגון פ ל ידינו . שלפחות בחלק מהמקרים הסיבה המציאותית להלכה לא התבררה ע תלוי גם בטיב הפרות וגם בטיב המשקים . בדרך כלל "לרצונו"ב למדנו ממשנתנו שהמונח"ג מ"בפ נראה שרוב המשניות עוסקות בסתם משקים, בלי אבחנות בטיבם המדויק . גם טיב הפרות אינו

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help