sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא - מכשירין 7 לבין משקים טהורים שנדרש בהם מרכיב הרצון . אזכור המשקים הטמאים מעלה כמובן את השאלה במבואות עד כה . של טומאת המשקין . להן נדון בקצרה בטומאת משקין, שכן לא דנו בה במסודר ) . המינוח מופיע "לדעתו"ה שבה המינוח הוא"ו מ"הוא מיוחד להכשר טומאה ( וראו פ"לרצונו"המונח מעט גם בהלכות אחרות, אך בהכשר טומאה הוא המינוח המרכזי וכמעט הבלעדי . לעתים מחליף את ( "הרי זה בכי יותן" ) . "בכי יותן"צמד המילים "לרצונו"המונח א קבעה שדי ברצון בהתחלה או בסוף, אבל יתר המסכת מוקדש למקרים שבהם אחת אמנם משנה הפעולות אינה לרצונו, ויש בכך מחלוקות תנאים קדומים . לדוגמה, הנוער ( מנער ) אגודה של ירק ד ) ; הוצאת המים היא לרצונו, האדם מנער את הירקות מבחירתו, "א מ"ונרטב החלק התחתון שלה ( פ נרטבו בחלקם התחתון ( שהוא החלק האכיל ) אינה לרצונו . למרות הכללאך התוצאה שהירקות במשנה א הרי זו מחלוקת בית שמאי ובית הלל . הכלל שבמשנה א הוא לשיטת בית שמאי, וכן רוב 4 המסכת . רק בדוחק ניתן להעמיד את רוב המסכת במשקים טמאים . משניות אחדות בוודאי עוסקות א אכן ההלכה נקבעה לפי הכלל שמשקים טמאים "ג מ"א, אבל בפ"מב "במשקים טהורים, כמו למשל פ תמיד מטמאים וטהורים לא ( כדעת הכול ) . לעומת זאת בפרק ד נקבע בפירוש שאפילו משקים טמאים לרצונו" ( גשמים שירדו על אב הטומאה ) אינם מכשירים לקבל טומאה . אבל במקרה שהמים ירדו ך רצונו לא היה שהמים ירטיבו את הפרות אלא את גופו ) ( אם עמד ונרטב לרצונו א"בצורה חלקית המים שכבר היו טמאים מקודם מכשירים לקבל טומאה גם בהיעדר רצון שלו, ומים טהורים מטמאים ( מכשירים לקבל טומאה ) רק לרצונו . לעומת זאת להלן נביא מקרים שבהם רצון חלקי כזה ( שמים ירדו ם גם למים הטהורים להכשיר לטומאה . להלן תופיע אבחנה זואו יישאבו אך לא שהפרות יירטבו ) גור להלן, אלא ששם מדובר במקרה ,1 ושם ברור שבמקרה כזה אין זה רצונו . כזו היא גם אבחנה 6כמספר שכל תנאיו קיצוניים, מצד אחד מדובר בהנחת הפרות ממש במים ומצד שני במצב חירום מיוחד . הוא שיש בה ויכוח בין בית שמאי לבית הלל אך שניהםד ) "מה שמפתיע יותר במשנה שהבאנו ( מ , ולא את האבחנה בין תחילתו לסופו . מופיע שם"לדעת"או"רצון"אינם מזכירים את המרכיב של אך לא כנימוק, ומפשט המשנה נראה שכל מה שהמילים הללו"התחתון בכי יותן"בסוף הסיכום שר טומאה חל ( או לא חל ) במקרה זה . רק לאחר אומרות הוא שהתחתון טמא, כלומר הפסוק של הכ ניתן להכניס מרכיב זה לוויכוח בין"כי יותן"נובע מהמילים"לרצונו"שאנו יודעים שהכלל של התנאים הראשונים . על כן אנו מגיעים למסקנה הפשוטה שהכלל בראשית המשנה המזכיר את הכלל הבסיסי של ההלכה . אדרבה,המונחים "ראשיתו" ו"סופו" וקובע שנדרש רק אחד מהם אינו תנאים ראשונים חלקו בנושא בניסיון להגדיר מהו רצון, ורק בשלב מאוחר נוסדה האבחנה המשפטית בין תחילה לסוף . במהלך פירוש המשניות ניסינו להבין את המשניות כנקיטת עמדה בשאלה של תחילה וסוף וראינו , הוצאת המים למטרות שונות כדי לייבש אתשלמעשה אין שני שלבים אלא יש רצף של פעולות אינו פשוט . מי שנפלו פרותיו"סוף"האילן או הירק, כדי לנצל את המים ועוד אבחנות שונות . גם ה ח ) , "לנהר, האם זה לרצון ( הרי בדיעבד הוא שמח על שטיפת הפרות ללא מאמץ ) , או שאין זה לרצון ( מ ועוד שלבי ביניים שונים . 4 ח ועוד . "מ - א" ח מ "פ ; ו"מ ; א" ד מ "פ ; ת הפרק ) ו ( בכל אחת ממשניו"מ - א"א מ"ראו הדיון בפ

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help