sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

6 מבוא – מכשירין על מת ולא על שרץ או נבלה, ואפילו לא על נידה וזב שטומאתם בגופם ( כמו מת ) . פירוש מורחב או של יג מידות ( ספרא, פרשה א פרק א ) , כאחת"ברייתא"ל, ובעיקר ב"מצומצם מוצג בספרות חז המידות שהתורה נדרשת בהן, והוצגו בה סדרת כללים מתי יש לבחור בפירוש המצומצם ( דווקא הפרט שבתורה ) ומתי בפירוש המורחב ( כדוגמה ) . בברייתא מובאות אף דוגמאות מספר ליישום הכלל . לאחר שבדקנו מקרים רבים, דומה שהכללים שבברייתא אכן מייצגים חלק גדול מהמקרים, אך בפועל, לא את כולם . נראה שכלל זה אינו כלל מוחלט, וספק אם הוא יצר את הקביעות ההלכתיות . להערכתנו ההרחבה או הצמצום תלויים היו גם בהבנתם של חכמים, במסורת ובתקדים שנוצר, אך ת האם המקרה שבתורה הוא מיוחד או דוגמה בלבד . בעיקר בתחושה הדתי עוראובגדאועץכלימכליטמאבמתםמהםעליויפלאשרוכל ) לב" ( בפסוק לב באותו פרק נאמר : אשר" . בפסוק זה, הכלל של"וטהרהערבעדוטמאיובאבמיםבהםמלאכהיעשהאשרכליכלשקאו סובל פירושים מספר : "יעשה מלאכה בהם במים . רק בגד או עור שעושים בו מלאכה במים מטמא מזון ; 1 . רק בגד או עור שעשו בו בעבר מלאכה במים מטמא מזון ; 2 . רק בגד או עור שכרגע רטוב ( כי עשו בו מלאכה במים ) מטמא מזון ; 3 . שרץ ( או גם נבלה ) שנפל על כלי עור מטמא רק אם נעשתה בכלי העור ( בעבר ) מלאכה במים . 4 ל כהגבלה, אלא לכל היותר כקביעה שמדובר"לא פורשה בספרות חז"זרע"ספות : המילהדוגמאות נו במזון שאינו מחובר לקרקע . לדעתנו המילה "זרע" אינה מכילה הגבלה זו ( מנותק מהקרקע ) , ואמנם נתפס כדוגמה בלבד . הכלל שנתינת המים היא "זרע"ל קישרו את שני המושגים אך בפועל "בספרות חז 2 ר נובעת מכך שכל המחובר לקרקע אינו נטמארק במחוב 3 "כי יֻתן" . המילים ל "פורשו על ידי חז . "כהגבלה שנתינת המים על המזון היא רק "לרצונו משנת מכשירין ברובה מוקדשת לבירור המונח "רצונו" . בתוך המסכת כלולות יחידות נוספות בעניינים אחרים, קרובים יותר או פחות, ונדון בהם להלן . הכלל ותולדותיו – הכשר משקים כבר המשנה הראשונה מבחינה בין "סופו" ל"תחילתו" . סופו הוא הרטבת המזון במים, ותחילתו היא יציאת המים . חז"ל מבחינים בין שתי תחנות זמן אלו . רצון מלא הוא שהמים יצאו מרצונו, ולשם ה לרצונו כדי שהפרות יהיושטיפת הפֵרות . לפי המשנה הראשונה די אם אחד השלבים הללו הי מוכשרים לקבל טומאה . כנגד זה המשנה מבחינה בין משקים טמאים המטמאים לרצון ושלא לרצון, 2 במבוא . זה הכלל הרגיל, אבל במבוא לאהלות עמדנו על כך שלעתים גם פרי מחובר לקרקע נטמא אם כן גם כלל זה אינו מוחלט . ,ים המחוברים לקרקע נטמאיםילמסכת כלים הראינו שגם תנור וכיר בית שמאי חולקים על הכלל . ם של דבריםוכפשוט,גא מ""ראו פירושנו לפ 3 כתובות בכתיב חסר, ואילו בכתיב בן זמננו "כי יותן", וכך"כי יֻתן"ורה ובכתב יד קופמן המילים בת ל . בפירושנו למסכת זו, בכל מקום שאינו ציטוט נכתוב אותן"מקובל ברוב עדי הנוסח של ספרות חז בכתיב מלא, כמקובל בדפוס ולנוחות הקורא .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help