sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פ"כ מ"ב – כלים כרך ד 13 תלוי בכל כלי, ובמידת הרגילות להשתמש בו לשימוש כזה . ככל שהשימוש רגיל יותר, כך רב יותר הסיכוי שהכלי ייחשב ככלי לשם שימוש זה, ולכן ייטמא . לעיל . כן שנינו לעיל : "ים נפא של סלאתים טמא, ושל בעלי שינה או ישיבה בכלי חרס כבר הוזכרו בתים טהור . רבי יהודה אומר אף שלגדלת טמא מושב, מפני שהבנות יושבות לתוכו וגודלות" ( פט"ו מ"ג ) . הנפה משמשת אפוא לישיבת בנות הקולעות את שערותיהן . כמו כן : "או יכול שאני מרבה ה שהנדות שוכבות בתוכה, תלמוד לומר אשר ישכב עליוהסרוד, והדף של נחתומים, ועריבה גדול המיוחד לשכיבה ולא שאומרים לו עמוד ונעשה מלאכתנו" ( ספרא, שם ) . התמונה החברתית היא שנשים ישנות על לוחות עץ, והנידות ישנות בתוך כלי חרס גדול . המיטה של הנידה טמאה, ולכן לת אפוא בכלי חרס גדול, ובבוקר אומריםהיא נמנעת מלישון בתוכה בשעת נידתה . היא מתכרב לישן לקום ולפנות את הכלי . על רקע זה אפשר שגם הגודלות שנזכרו לעיל היושבות על הכלי, או בתוכו, הן נשים בשעת טומאתן . 17 כן מדובר בישיבה על תיבה ( להלן פי"ט מ"ט ; פכ"ד מ"ד ) ועל כלי חרס ורהיטים נוספים . אין צריך מ"ב ועוד הרבה ) . לפנינו, אפוא, - עור שבלו שימשו לישיבה ( להלן פ"כ מ"אלומר שמחצלות וכלי תופעה תרבותית של מיעוט רהיטים, ושימוש בכל המזדמן לישיבה . כן מסופר בבבלי על החולם . " ( ברכות נז ע"א ) . . "היושב בעריבה קטנה, שם טוב יוצא לו, בעריבה גדולה, לו ולכל משפחתו לום רגיל . ישיבה בכלי חרס היא אפוא ח ערבת הרגליים הנזכרת היא כלי מיוחד ששימש לרחיצת הרגליים . רחיצת הרגליים הייתה מנהג יהודה : רבישלמנהגועלהמספרהבבליכמעט טקסי . לא נרחיב בכך, ונסתפק בדברי התלמוד , חובה – בשבתנרהדלקת : רבאמררבאברנחמןרבאמרלהואמרי , זבדארבברנחמןרבדאמר " אמריהודהרבדאמר ? מצוהמאי . מצוה : אומרואני , רשות – ערביתבחמיןורגליםידיםרחיצת פניוורוחץ , חמיןמלאהעריבהלומביאיםשבת,ערבאלעאיבריהודהרבישלמנהגוהיהכך : רב 18 " צבאות ' הלמלאךודומה , המצוייציןבסדיניןויושבומתעטף , ורגליוידיו רבותבמסורותכמו . אםנחלקיםהאמוראים . מצווהממששאינוטובמנהגאלאגמורהיתראינה " רשות " אחרות . דתיתלחובהכקרובמצטיירזהנוהגמקום,מכל . מצווהממשאוטובמנהגהיארגלייםרחיצת 19 ) אחריהאושינהלפני ( לוטואצל ) אוכללפני ( אברהםאצלבמקראכידוענזכרתרגלייםרחיצת . במעמדהרגלייםאתרוחציםלישוגם . הלכתי - משפטימרכיבבושאיןטובכמנהגמופיעההיאשם 20 דתימעמדספקפינוקספקשהוא מהדרךהבאלאורחוהמציעחלבמגושעל הזקןמסופרגםכך . 17 בפירושנו למשנה הקודמת הבאנו את התוספתא שבה מדובר על ישיבה על נסרי עץ . 18 בבלי, שבת כה ע"ב, וראו עוד קח ע"ב ; מועד קטן כד ע"א . כל אלו מקורות מתורת בבל, אם כי בשם פירושנו לעירובין פ"א מ"יתנאים וחכמי ארץ ישראל . יש לנוהג גם רמזים בתורת בני ארץ ישראל, ראו הערה הבאה . הוכן 19 ראו למשל,ים ומזהה את הרחיצה עם טהרהיבראשית יח ד ; יט ב . המדרש דן בהבדל בין השנ . 520 לבק עמ'אנ ב, מהדורת,בראשית רבה 20 . 6 - 10 יוחנן יג

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help