sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פ"כ מ"ב – כלים כרך ד 9 ) . המשפט "חלוף הן 985ברבי יהודה אומר חלוף הן הדברים" ( כלים בבא מציעא פי"א ה"ג, עמ' ) "טמאה מנבדפוס ראשון ( – בית שמי אומרים מדרסהדברים" חל על הסיפא, או גם / רק על הרישא . מדרס", ומן הסתם גם "מדרס" כוונתו לאותו דבר . ההנחה היא שערבה גדולה כזאת משמשת גם ולא טמא מדרס, כי הישיבה בה היא שימוש משני חסר – ובית הלל אומרים טמא מתלישיבה . משמעות . קשה לדעת האם משפט זה במשנה הוא – בה משני לוג עד תשעה קבין שניסדקה טמאה מדרסערי לדעת הכול או לדעת בית הלל בלבד . לפי האפשרות הראשונה ערבה בגודל כזה אינה משמשת לישיבה דרך קבע, אבל אם נסדקה משתמשים בה לישיבה כשימוש משני רגיל, אולי כשהופכים אותה על פיה בתוכה . אפשר גם שערבת הפסונות נראית אחרת מערבה רגילה, כמו שהסברנו לעיל . או כשיושבים כאמור סביר שזו ערבה מעץ, שכן כלי חרס עשוי להישבר, וכלי סדוק בוודאי אינו יכול לשאת אדם . כאמור, המשנה להלן ( פכ"ד מ"ג ) מונה שלושה סוגי ערבות ; משני לוג ועד תשעה קבין זו ערבה קטנה ; 5 . 0 - 7 . 0ליטר ) , אבל אי אפשר לשבת על ערבה של שני לוג ( 81ת על ערבה של תשעה קבין ( ניתן לשב ליטר ) . לפנינו אפוא הלכה עקרונית שיושמה על סוג הערבה הקטן, אף שאיננה מתאימה לכך אלא ) "נפחתה",985בתוספתא ( כלים בבא מציעא פי"א ה"ב, עמ' – הניחה בגשמים וניתפחהבחלקה . בשמש – בקדיםהמדובר כאמור בכלי עץ, ואם נחשף לגשם הוא תופח ונהיה רעוע . – טמאה טמא מת זו אותה הלכה, והיא מסבירה ש"נסדקה" אין משמעו בהכרח שנעשה – וניסדקה מקבלת מדרסחמה, בה סדק, אלא שהפכה לרעועה . ערֵבה שניסדקהקביןתשעתועדלוגמשניעריבההןעריבותשלש : " ערבותסוגישלושהמזכירההמשנה ג, וראו להלן ) . " מד " להלן פכ " ( מכלוםטהורהבמידהוהבאה , מתטמאטמיאהשלימה . מדרסטמאה . יותרגדולהכנראהבמידההבאהוערבה ) ליטר 15 ( לוגיםמתשעהיותרגדולהשלמהערבה , כןאם ", הרגליםעריבת " היא ) קביןתשעהועדלוגיםמשני ( כזאתשערבהשומעיםאנואחרתממשנה עה , ה " הב " פזביםמצורע , ספרא ; א " מד " פידים , משנה ( ורחיצתןרגלייםלטבילתנועדהוהיא מיםלהכילניתןבהרקשכן , מאבןאומחרסעשויהאךערבהאותההיא " הרגליםעריבת ) . " ד " ע . לעיל ) 91עץ ( איורבערבתולא לעיל " ( עריבותשתיכמיןשנחלקה " חביתעלהמדברתמהמשנהבבירורשומעיםאנוצורתהעל ניתןזומעיןבערבה . שלוהאורךבצדשפתחוחתוך ) חבית ( גדולככדצורתהכןאם ) , א " מד " פ עה , ג " הב " פזביםמצורע , ספרא ( מיטתהאתלטמארצתהלאנידהשכן , בהישנוונידותלישון ; ב " מג " פפסחים , משנה ( בצקללישתשימשההערבה " . גדולהעריבה " שםמכונהכזוערבה ) . ג " ע ) , ג " הג " פישבת ', תוס ( טיטלערבוב ) , ד " מג " פמכשירין , משנה ( לכביסה ) , ועודח " מח " פטהרות משנת שביעיתשלבהקשר . דומיםולשימושיםרגלייםלרחיצת ) , א " מו " פטלעיל ( עורלעיבוד שפירשנו במקומו . בה, כפי עליהםודורכיםבערבההענביםאתשמניחיםלכךבוודאיהכוונה המקבילה במשנת ידים מוסיפה פרט חשוב : "בו ביום נמנו וגמרו, על עריבת הרגלים שהוא משני לוגין ועד תשעה קבין שנסדקה שהיא טמאה מדרס, שרבי עקיבא אומר עריבת הרגלים כשמה" ה ( פ"ד מ"א ) . יש להניח שלפנינו הלכות דומות . ערבת הרגליים משמשת לרחיצת רגליים, ועלי

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help