sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

פ"כ מ"א – כלים כרך ד 6 בן ציצית הכסת נקרא כך משום שהיה מיסב על כסתות ( אבות דרבי נתן, נו"א פ"ו, טז ע"א ; בבלי, גיטין נו ע"א בנוסח אחר ) . ברם במקבילות הוא מכונה "בן ציצת הכסף" משום שהיה מיסב על מיטת יע מה הנוסח המקורי . כסף ( כגון שם, נו"ב פי"ג, טז ע"א ) , וקשה להכר בשימוש בפועל הכר והכסת דומים עד מאוד, שניהם שימשו לישיבה או לשכיבה ורק לעתים רחוקות ניכר הבדל ביניהם, כגון "והיכא מנח להו ? אמר רבי ירמיה : בין כר לכסת שלא כנגד ראשו" ( בבלי, כמות שגם שנינו לעיל . ברכות כד ע"א ) . אם כן הכר מונח על ראש המיטה והכסת על גוף המיטה, במקורות מופיעה גם הגדרת הגודל של הכר והכסת, דבר המאפשר להבין את שימושם . התוספתא ) . במשנה 495מדברת על גודל מינימלי של חמישה על חמישה טפחים ( כלים בבא בתרא פ"ד ה"ח, עמ' שלעור משיחסוםלעיל נדונים שיירי הכר והכסת, לשם הגדרת גמר מלאכה בשניהם : "הכר והכסת ויקנב . רבי יהודה אומר משיתפרם וישייר בהן פחות מחמשה טפחים" ( פט"ז מ"ד ) , ובתוספתא : "רבי ) . 485יהודה אומר בכר אין פחות מחמשה ובכסת אין פחות משלשה" ( כלים בבא מציעא פ"ו ה"ב, עמ' לגלול אותם נראה שהכר והכסת הם שקים סגורים המלאים בחומר רך, ובשוליהם יריעה על מנת ולעטפם ביריעה זו . שניהם סוגים של כרים בלשוננו היום . הכר שימש בעיקר מתחת לראש, והכסת לישיבה או לתמיכת הגב . הכר הוא כלי לילה, והכסת כלי יום וכלי לילה . ) או μ  σρ í π o ς היוונית מסריפוס ( במילההמילה "מרצף" מקורה – השקין והמרצפים ] ו [ בראשית ( המקראיות " שק " ואת " אמתחת " אתלתרגםבהמשתמשהשבעיםשתרגום , ) ςοππισράμ סחורותלהעברתשקיםבעיקר , גדוליםשקיםמציינתזומילהל " חזבספרות . בהןוכיוצא, ) כזמב עדיין – שניפחתו הרי אלו טמאין מדרס ) . ועוד , א " מה " פבתראבבא ; אהלות פי"ז מ"ה , משנה ( בספינה ניתן לשבת עליהם . כאן לא מופיע הטיעון של בטל עיקר, משום שאלו משמשים לישיבה לא כשימוש ליטר ) 6, - 8נפחו הרגיל הוא ארבעה קבים ( – הקילוסטר ארבעת קביןמשני אלא כשימוש עיקרי . ו, הואובגודל זה הוא מטמא מדרס . הקלוסטר, ובכתיבים אחרים קרסטל, קרטל, טרסקלין וכיוצא באל שק שקושרים על פי הסוס ובו מזון לסוס : "המרכיס בתבואה אינו עובר משום בל תחסם, אבל מפני מראית העין מביא קרצטלין ותולה בפיה" ( תוס', בבא מציעא פ"ח ה"י ) , וכן : "לא יצא הסוס בזנב שועל עזין בכיסין שלולא בזהורית שבין עיניו, לא תצא פרה בחוסם שלה ולא סייחין בקרטלין שלהן ולא דדיהן" ( תוס', שבת פ"ד ה"ה ; בבלי, שם נג ע"א ) , וכן יוצא ממקורות נוספים . המילה היא יוונית 2 ςολατράκ ( קרטלוסבמקורה, ) . 9 - 11נזכר במשנה הקודמת והוא ילקוט מעור ונפחו הרגיל חמישה קבין ( – התורמל חמשת קבין כלי – והחמת של שבעת קבין, וגם היא שק מעור, בפירוש הגאונים "קריתית" – הכריתית סאהליטר ) . "והמזָרָא", בדפוסים מפ - ב – רבי יהודה אומר אף הרבצל והמזרהקיבול מעור שנועד בעיקר לאחסון . לפי ההקשר כולם כלי קיבול מעור . "מזודה" הוא – כל שהן הרי אלו טמאיןמאוחרים "והמזודה", ך גרס רע"ב ופירש מלשון "צדה" שמתורגמת לעתים "זודא" כ . תיקון טוב, אך אינו מבוסס בעדי הנוסח באלו השימוש – טפלה ] ה [ בטל ] ו [ מדרס וכולן שניפחתו טהורין מפני שבטל העיקר ( יהושע יא י ועוד ) . לישיבה הוא משני, בניגוד לכר וכסת שזה שימושם העיקרי, או אפילו היחיד . 2 . νορτσίνακ ליברמן, לבבא מציעא פ"ח ה"י מציע קניסטרין . 513ד, עמ' רךלוי, מילון, כ

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help