sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

פי"ד מ"א – כלים כרך ג 12 שיעורם בפרוטות ( רבי אליעזר ) . . כל הכלים 2 . בפרוטות או בסלעים, תלוי בגודל הכלי ( סתם המשנה ) . 3 אינן מוצגות במשנה כמחלוקת אלא כל אחת בכלים אחרים, ואולי זו עמדת פשרה 3 - ו 1עמדות . כלומר לפנינו ארבע דרכי פסיקה לגבי השאלה כיצד מודדים כלי מתכת ( מהו שיעורו, או מהרביעית הנקב שלו ) . להלן נציע, בשם התוספתא, שיעור חמישי . עצם ההלכה שכלי שנשבר ועדייןשיעור מתפקד מקבל טומאה נדון גם להלן מ"ו, ושם העמדה היא שהוא צריך לתפקד ברובו . אפשר שזו עמדתה של משנתנו, ואפשר שיש כאן מחלוקת בפרטים . מכל מקום משנתנו שונה בעריכתה ממשנה הוא רוב השימוש, ואילו אצלנו שימוש יעיל . טיעון שלפיו שימוש ברוב קובעו, שם הנתון הקובע הופיע גם לעיל בפי"ב מ"ו . ( חסרה פב, מרא, מל, מ, כ, גק, ג - גם ב"חטפה"נמחק . – ] לטיטה [ חטפההמחוסראומרבי עקיבהר זה נושא אחר, מתי הוא גמר מלאכה – טהור ] אלטיש [ והמחוסרטמא : "חרפא" . מפ - המילה לטיטה ) , ב של כלי מתכת . כאמור לעיל "גלמי כלי מתכות טהורים" ( פי"א מ"ג ) , והמשנה מגדירה מתי כלי הוא שטרם הושלם . הלכה דומה שנינו לגבי כלי עץ ( פי"ב מ"ח ) , וגם שם גמר המלאכה הוא השיוף"גולם" , קיצוץ אחרון,"קטפה"סתם כמוהאחרון . לדעת רבי עקיבא מחוסר חטפה טמא ; חטפה הוא מן ה ואילו מחוסר לטישה ( ליטוש גס יותר ) , טהור . להלן במשנה ה מובאות דוגמאות אחרות, "סייף משישופינו סכין משישחיזנה", כלומר התקנה מלאה של הכלי במיטבו ובשלמותו . מעין הלכה זו הבאנו לעיל כהסבר למונח "גולמי כלי מתכות" ( פי"ב מ"ו ) : ולהקיש,לשבץ,ולכרכב,ולגרר,לשוףעתידשהואכל,טהוריןשהןמתכותכליגולמיהןואלו" 10 [ טהורים ] כסוייןמחוסריןטהורין,וידואוזןאוגן,כןמחוסריןהיו,בקורנוס " ( תוס', כלים בבא מציעא " ) , ; בבלי, חולין כה ע"א ) . אם כן הגלמים הם כלים כמעט שלמים ( "הרי הן ככלים 085פ"ב ה"י, עמ' אלא שחסר בהם גמר המלאכה, וכאמור לדעת רבן גמליאל ( פי"ב מ"ו ) הם טמאים . משנתנו ומשנה ה הן כדעת חכמים שהמחוסר לטישה טהור . מי שסבור שגולם טהור יסבור מן הסתם שגם כלי שיש בו חור טהור, שכן הוא ראוי לשימוש עוד פחות מהגולם שחסרה לו רק ההברקה האחרונה . הבאין,והמגדל,והתיבה,השידהכגון : במדההבאותמתכותכלי . 1בילה מלאה למשנה : "בתוספתא מק כליאמרוכלל . 2 . בטפחושיעורןטמאיןמתכותשל,והדלופקי,והטבלה,השולחןכגון . טמאיםבמדה מתכותכליאומריםוחכמים . 3,עקיבארבידבריטמאלטישההמחוסרטמאהטפההמחוסרמתכות בולמלאותכדידלי ? כיצד . טהוריןלאוואםטמאיןראשונהמלאכתןמעיןמשמשיןאםשנתרועעו ) . כאן נשנות ההלכות 582 . . . " ( כלים בבא מציעא פ"ד ה"א, עמ'לשתותבולהחםכדיהמיחם . לשתות כחדא מחתא, ומסתבר שכולן מונעות מאותו שיקול הלכתי, והוא האם נדרש גמר מלאכה לכלי אים כבר בהיותם גלמים ( כדעת רבן גמליאל ) , כלומר היו שהשתמשו בכלים אלומתכות או שהם טמ עוד בטרם הסתיימה יצירתם . ההלכה הראשונה שבתוספתא אינה לעניין משנתנו, ולכן לא נדון בה . שתי ההלכות הבאות הן עלמקבילות למשנתנו . אלא שבמשנה אלו הלכות שאין ביניהן קשר, ובתוספתא הן כאילו חולקות זו 10 כך בכתב יד וינה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help