sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פ"ח מ"ב - כרך בכלים 11 י התנור משוקעין לתוכו, שרץ בתוכו התנורהתוספתא ממשיכה : "הסגוס והרדיד שהיו נותנין על פ ,טמא, שרץ בתנור אוכלין מבתוכן טמאין . אין לך שהוא מציל מיד כלי חרס אלא כלים שיש להן תוך ) . סגוס ורדיד מצטרפים אל הכלים . סגוס 575פ"ו ה"ו, עמ'כלים בבא קמאכגון הסל והקופה והחמת" ( "סגוס עבה" ( בבלי, נדרים נה ע"א ) . במקורות נזכרכולעתיםאו כסגוםם כ"סגוס" בלבדלעתינזכר 'כסותך', פרט לכר,הסגוס כאריג שאיננו בגד, ולפי ההקשר זו שמיכת צמר עבה לחימום בלילה : " ) . במדרש אחר הוא נזכר ככלי 762רלד, עמ',ספרי דברים ( פרט לסגוס",פרט לסדין, 'תכסה','כסותך' 13 א "כלי יום"ני ללילה, בניגוד למחרשה שהייאופי והמתרגם היווני תרגם שמיכה כסגוס ( שופטים ד, 14 יח ) " . . . או יכול שאנית : ס ככלי המשמש לשכיבה ולמלאכה כאחוהמדרש מגדיר את הסג,עם זאת . מוציא הסגוס והרדיד . . . תלמוד לומר 'כל משכב' ריבה . מה ראית לרבות את אילו ולהוציא את אילו ? אחר שריבה הכתוב מיעט, מרבה אני את אילו שהם משמשים שכיבה עם מלאכתם, ומוציא אני את עה ע"ג ) , וזו היאפרק ב ה"ד,,זביםמצורע פרשתא,אילו שאינן משמשים שכיבה עם מלאכתם" ( ספר ס הוא אריג ועל כן יש לוו ( בבלי, נדרים נה ע"ב ) . הסג"ששנינו שיוצאים בסגוס עבה "מפני הגשמים א הם "זנבות" חוטי השתי לאחר שנחתכו מ"מסכת" האריגה . כן משמעוהל ) ,פכ"ט מ"גלהלןנימים ( 15 ממקורות אחרים . 16 שהוא מעיל עבה חיצוני ) sagum ( במקורות הרומיים ידוע בגד חיצוני בשם סגום יש קשר לשוני בין . ם, ובאופן כללי מדובר באותו לבוש . אבל כאמור, בספרות הרומית הסגום הוא לבוש לכל דבר, יהשני שמיכה ששימשה בעיקר לכיסוי בשעת הואלעומת זאת הסגוס, במקורות ארץ ישראל,,תפור וסגור המשמשת דוגמסיוחד . פרשה זו של זיהוי הסגוהשינה, ורק לעתים ובדוחק כבגד ליום קר וגשום במ לבעיה מתודולוגית בזיהוי כלים ומתקנים קדומים . לפנינו שני נתונים סותרים . האחד עולה מתוך מתוך עיון במקורות . אנו מעדיפים את המשתמע אחרונית או ללטינית, והוההקשר הלשוני לי שה לבגד אחד קיבלה במזרח, או בארץמהמקורות מתוך ההנחה שייתכן שמילה שבשפה הקלסית שימ משמעות ייחודית . ,יהודה ואינם נחשבים לחלולים, וכןםבמשנת אהלות שציטטנו לעיל ( פי"א מ"ג ) הסגוס והכופת אינם כלי אבל ,בנגעים פי"א מי"א ששם הסגוס נחשב כשני כלים . משנתנו חלוקה על משנת אהלות ונגעים לל שמידתו טפח על טפח ברום טפח, אלא בחלל קטן יותר . אפשר שלצורך כלי בתנור אין צורך בח ( אהלותבגד זה במקומופירשנוו,בן הזוג של הסגוס הוא הכופת העבהאהלות ( פט"ו מ"א ) במשנת . פי"ג מ"א ; פט"ו מ"א ) ומקבילות ; ספרא, זבים פרק ב ה"א, עהפכ"ט מ"אלהלןעם הסגוס ( פעמים מספרהרדיד מופיע עוד נדון ברדיד בפירושנו לפרק כט . ) . ע"ג 13 , והשוו בבלי, נדרים נה 295 ; ספרי דברים, רעז, עמ' 272מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי, כב כה, עמ' ע"א . 14 . 20 - 21 ראו ערוך השלם, כרך ו, עמ' 15 משנה, נגעים פי"א מ"א ומקבילות . 16 . 52 קרום, תלבושת, עמ'

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help