sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פ"ח מ"ב - כרך בכלים 9 משנה בפרק ח . טהורהתנור - בתוכההשרץ : החמתוכן, הקופהוכן : שלימההיתה . טהוריןשבתוכהאוכלין - בתנורהשרץ . במשקיןשעורן - למשקיןהעשוי, בזיתיםשעורן - לאכליןהעשוי : נקבו . משקהבכונס - לחומרומטילין - ולכךלכךהעשוי כלי שלם ששולשל לתנור ופיו למעלה משפת התנור – וכן הקופה וכן החמתת,הכוור – היתה שלימה ) . החמת היא נוד עור ( להלן פי"ז מ"ב וי"ט מ"ה ) . כנראה הכינו 575פ"ו ה"ז, עמ'כלים בבא קמא ( תוס', וכן שנינו : "המפשיט בבהמה ובחיה, בטהורה ובטמאה, בדקה ובגסה, לשטיח,אותו בעיקר מעור החזה החמת שימשה לאחסון חומרים כדי אחיזה, ולחמת עד שיפשיט את החזה" ( משנה, חולין פ"ט מ"ג ) . 7 השרץ שבתוכהמוצקים ( להלן פי"ז מ"ב ) . השרץשכן הכלי בולם את טומאת השרץ . – התנור טהור ניקבונטמא . ינוון שפיו בחוץ תוכנו אווכיו,הכלי אינו נטמא מאחורי – תנור אכלין שבתוכה טהוריןב העשוי לאוכלין שיעורו בזיתים העשוי למשקין שיעורו במשקים העשוי לכך ולכך מטילין אותו לחומרו שוניםזה ניסוח כללי, ואחריו יש פירוטים . כמו בפ"ג מ"א ( ולהלן פ"ט מ"ח ) – בכונס משקה ולכל כלי כזה שיעור אחר של נקב . המשפט שפתח הקופה מעל התנור איננו ,המתאימים לכל כלי להלן במשנה ד נדון בו . המשנה נוקבת דין כללי בדבר פסילת כלים מלהצילו,והוא בתוספתאבמשנה רים לכלאבל לדעת תנאים אח,אבל כפי שראינו לעיל ( פ"ג מ"ב ) זו דעה אחת, כללית,כלי ) כ ( ומלשמש כלי מידות משלו . התוספתא להלן מוסיפה : "החמת והכפישה שנפחתו במוציא רימונין, אף על פי יש כלי , ) . אם כן 675פ"ו הי"ב, עמ'כלים בבא קמאשבטלו מתורת הכלים, מצילין באהל השרץ" ( רה שלמעין הקד,שנפסל מתורת כלי אך עדיין מציל . החמת היא שק עור וכפישה היא כלי חרס פתוח 8 ימינו או קערה . הביטוי "מטילים אותו לחומרו" אינו מתאים לדיני כלים . במקרה שלנו ההגדרה שכלי טמא, גם בנקב אבל לעיל דווקא הגדרה זו הובילה לכך שכלי שניקב חדל לשמש ככלי ואינו ,קטן, היא אכן חומרה ל הביטוי אצלנו, ואפשראפשר שמקורו ש ( לעיל פ"ג מ"א ) . מקבל טומאה . אין חומרה אלא לקולה שמגורשת ואינה מגורשת, כלומר ומשמע"שהוא בגיטין ( תוס', גיטין פ"ה ה"ז ) ששם "מטילים לחומרו ) . 964אינה נשואה ואינה מגורשת . במשמעות דומה הביטוי מופיע בתוספתא עבודה זרה ( פ"ו ה"א, עמ' כלי גללים, כלי אבנים, וכלי אדםהתוספתא מרחיבה את ההלכה : "הכל מצילין מיד כלי חרש, אפילו 9 [ אדמה ] חוץ מן האדם . כיצד ? טהור שהיו אוכלין ומשקין בתוך פיו והכניס ראשו לאויר תנור טמא ) . כל הכלים הסגורים או 575פ"ו ה"ה, עמ' כלים בבא קמא ומטמא ואין חוששין שמא מחוברין למעון" ( בתנור התוכן של הכלי טהור . המשפט לגבישפיהם מצוי למעלה מפי התנור מצילים, כלומר אם שרץ הם ברמת טומאה של םזאת אם האוכלי,האדם פחות ברור . אדם טהור שאוכלים טמאים בפיו נטמא 7 בדפוסים המאוחרים השרץ בתנור 8 רמט . - בראנד, כלי חרס, עמ' רמה 9 כך בכתב יד וינה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help