sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

פ"ח מ"א – כלים כרך ב 6 מתשובתם של חכמים ברור שהדיון איננו על טומאת – שאין חולקין כלי חרס,עדי הנוסח הטובים רבי אליעזר חולק גם ,התנור . כלומרהכוורת ( שגם בה מחלוקת רבי אליעזר וחכמים ) אלא על חלוקת ברישא . חכמים אינם דוחים למעשה את הקל וחומר מתוכו אלא בתוקף כלל אחר שמקובל עליהם, תמיד דין אחד, ולא ייתכן ששרץ הנמצא בפינה אחתיששאין חולקים בכלי חרס . כלומר לכלי חרס של חרשים . רבי אליעזר מציע קללא יטמא . הדו שיח, כפי שהוא במשנה, הוא דו שיחאחרתיטמא וב יהיוחומר, חכמים אינם מתייחסים אליו אלא מציעים כלל קבוע . הכלל הוא ניסוח שלהם, ואין בכך דח פני כלל מהוא נדחה : ביטוי ערכו הנמוך של טיעון קל וחומרידיגיון שבקל וחומר . במשנה בא לילה כפי ,ו . זאת ועוד . הכלל שנוי במחלוקתמעוצב על ידםבמקום שהוא יעצב את הכלל הוא בעצ ; ידוע מעפר ולמטה מטמא במגע, מעפר ולמעלה ,"תנור שנתן בו עפר עד חציו : יתא לעיליששנינו בבר וחכמים אומרים אין חולקין כלי חרש, אלא כלה מטמא במגע ובאויר . ,דברי רבי מאיר,מטמא באויר דברי רבי מאיר וחכמים ,מא באוירמעפר ולמטה מטמא במגע, מעפר ולמעלה מט,רבי יוסי אומר פירושנו לפ"ה מ"ו ) . אםוראו, 375אומרים אין חולקין כלי חרס" ( תוס', כלים בבא קמא פ"ד ה"ו, עמ' 2 חכמים מביאים כלל שהוא רק לדעתם,כן . ויכוחים שבספרות חז"ל לעתים הצד האחד מנמק את דבריו לשיטת מתנגדו, ובמקרה זה, כמווב הנימוק הוא לשיטתו, ואינו מסוגל להשפיע כלל על עמדת השני . במקרים אחרים, חרס . הרי גם הר הוא המת, והקל הוא השרץ ולא כליהקל וחומר מנוסח באופן קשה . החמוּ,מצד שני טומאתו של כלי החרס . בבטומאת מת מדובר בסופו של דבר חכמים ושל רבי אליעזר . הטיעונים שלעליכוח ווכפי שנראה להלן נשתמרו עוד שתי מסורות על הו 3 "כוו [ א : בתוספתא הטיעונים מנוסחים אחרת פחותה פקוקה בקש ומשולשלת לאויר, תנור ושרץ ] רת בתוכה, התנור טמא . שרץ בתנור, אוכלין שבתוכה טמאין, ורבי אליעזר מטהר . אמר רבי אליעזר מקל , ! אמר רבי יוחנן בן נוריאם מצלת היא מיד אהל המת החמור, לא תציל מיד כלי חרש הקל ? ,וחומר אם הצילו אוהלין מיד אוהלין באוהל המת שכן חולקין אוהלין, יצילו אוהלין,נמתי לו לרבי אליעזר ) . עד כאן 575פ"ו ה"ג, עמ'כלים בבא קמאמיד אוהלין באהל השרץ שאין חולקין כלי חרש" ( נורי . רבי יוחנן בן נורי הוא ועולה ממנה ש"חכמים" במשנה הם רבי יוחנן בן,ונהתוספתא כמשנת . בתוספתא הוא אדור אושלאת מרד בר כוכבא, והוא בן דור המעבר מדור יבנהומחכמי הגליל ששרד מוצג כמתדיין ישיר עם רבי אליעזר . דיון כזה יש רק בנושא שלנו . בתוספתא אחרת ( ערלה פ"א ה"ח ) ונראה שלמד אצלו . ,הוא מוסר דברים בשמו רכה ישירה לקל וחומראלא שבתוספתא הדברים מוצגים כפ,ן נורי הם המשנהדברי רבי יוחנן ב ב' יש צד חומרה משלו ( שכן אין חולקים בכלים ) . - ב' אלא של - במינוח התדיר הקובע שלא א' חמור מ כל התמיהות שהעלינו רק מתחזקות . הרי אין כאן השוואה של מת לכלי חרס, אלא של מת לשרץ או נן בן נורי על כלי לעומת אוהל . חמעשה רבי אליעזר מדבר על מת ושרץ, ורבי יול . של כלי חרס לבית תמיה אני אם קבל,נמתי לו לרבי יוחנן בן נורי,"אמר רבי יוסי : בהמשך התוספתא הדיון מתפתח הימך רבי אליעזר תשובה [ זו ] , אלא תשובה לדבריו [ לדברים ] : אם הצילו אוהלין מיד אוהלין באהל 2 משנתנו מצוטטת בבבלי, זבחים ג ע"א, ואין בדיון שם חידושים באשר לפירוש המשנה . 3 כך בכי"ו .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help