sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מבוא - ידיים 14 אולי כבר במשנתנרמזהרעיוןאך , ישראלית - ארץמקבילהלסיפוראין ) . א " עעג - ב " עעבפסחים שה . ברכות פ"א מ"א כפי שהצענו לפר ניתן אפוא לסכם שבדברי תנאים אין הד של ממש לתפיסה שנטילת ידיים שונה מהלכות אחרות, כמוה כאחרות כולן "תורה" הן . אבל בתנא דבי אליהו, כמו גם בברית החדשה, אנו מוצאים תפיסות ה . אחרות . בדברי אמוראים מגמה זו מתחזקת : "נטילת ידים לחולין מפני סרך תרומה, ועוד משום מצו מאי מצוה ? אמר אביי : מצוה לשמוע דברי חכמים" ( בבלי, חולין קו ע"א ) . שני רעיונות מוצגים כאן כהשלמה הדדית : הראשון שנטילת ידיים היא גזרה מיוחדת, מעין סייג למצוות, כדי שיתרחקו מהתרומה ולא יבואו לטמא אותה, והשני שהיא "משום מצוה" . המונח "משום מצוה" מתפרש בסוגיה כמשהו שהוא חובה, והחובה היא "לשמוע דברי חכמים", הווה אומר שנטילת ידיים היא חידוש של חכמים ( איננה ב"תורה" ) אבל מצווה לשמוע בקולם . הסוגיה כמות שהיא לפנינו מורכבת, כאמור, ממימרה ומפירוש לה . הפירוש מניח שנטילת ידיים היא חידוש של חכמים . ברם עדיין יש לשאול מה ירוש המקורי של המונח "מצוה" . נושא זה עולה בהמשך הסוגיה שם : הפ "אמר רבי אלעזר אמר רבי אושעיא : לא אמרו נטילת ידים לפירות אלא משום נקיות . סבור מינה : חובה הוא דליכא, הא מצוה איכא, אמר להו רבא : לא חובה ולא מצוה אלא רשות ; ופליגא דרב נחמן, אינו אלא מגסי הרוח" ( בבלי, חולין קו ע"א ) . גם במימרה זו – לפירותדאמר רב נחמן : הנוטל ידיו חלקים מספר . הראשון הוא הסבר שלישי לנטילת ידיים שאיננה חובה הלכתית, אלא נוהג טוב מפני נקיות . מימרה זו מפתיעה ביותר . הרי המשנה כוללת הלכות רבות וכללי טקס לנטילת ידיים . האם כל ון ? אם כך למה כל הפרטים הטקסיים הם חובה, כגון נטילה עד הפרק ? ועוד,אלה הם רק משום ניקי אם נטילת ידיים היא משום נקיות, למה הידיים מטמאות תרומה, או גם חולין ? אפשר לתרץ שהכוונה לבבל בלבד, שבה אין חובת טהרה, ואין אפשרות לשמור על טהרה, וממילא מצוות נטילת ידיים בטלה ניקיון ( כנוהג או כהמלצה של חכמים ) . גם הסבר זה דחוק, משתי סיבות . הראשונהאך נותרה חובת ה היא שההגבלה שמדובר בבבל בלבד איננה במקור זה . יתר על כן, אנו שומעים במפורש על שמירת מצוות נטילת ידיים בבבל, ונוהג זה התקבל בתפוצות ישראל ומקובל עד ימינו . אין זאת אלא שמימרה העמדה הקדומה של אלעזר בן הנד ( חנוך ) שפקפק בנטילת ידיים . מימרתו של רב נחמן זו משמרת את מתייחסת רק לאכילת פֵרות, ואף היא עומדת בניגוד לנוהג המתבטא בליל הסדר שנוטלים ידיים 24 לברכה גם לירקות של פתיחת הסדר ( טיבול ראשון ) . מהלכות טהרה : "כי אתא זעירי, אמר : עם זאת אכן היו בבבל שערערו על שמירתו של שריד מנותק זה כרבי יהודה בן – בטלוה לטבילותא, ואמרי לה : בטלוה לנטילותא . מאן דאמר בטלוה לטבילותא כי הא דרב חסדא לייט אמאן דמהדר אמיא בעידן צלותא" – בתירא . מאן דאמר בטלוה לנטילותא לו את הטבילה בכלל, או לפחות את ( בבלי, ברכות כב ע"א ) . זעירי בא לארץ ישראל ומדווח שבבבל ביט נטילת הידיים . עוד מסופר על רב חסדא שהתנגד לנטילת ידיים לפני תפילה, ואנו בדרכנו מבינים שזו חסידי להקפיד בכך, מנהג שהתעורר והתחזק - הייתה העמדה ההלכתית, אך היה גם מנהג עממי בפסיקה בימי הביניים . יים : בראשית הסוגיה ארבע הגדרות לנטילת יד 24 ; בבלי, פסחים קטו ע"א . 201ספראי וספראי, הגדת חז"ל, עמ'

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help