sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא - ידיים 13 לאותה בושה, אוי לה לאותה כלימה . הוי אומר איזה מהן חביב ? זה שהוציא את השולחן ואת [ פת ] ת עליו . אמרתי לו, בני, אם אמצאך בתוך משנת חכמים יעשו דבריך בדאין ? אמר לו, הין . אבל,הסל אמרתי לו, בני, כשאתה יורד לפני התבה בשבת כמה אתה מתפלל ? אמר לי, שבע, אמרתי לו, ושאר הימים, [ אמר לי ] , תפילה כולה . כמה בני אדם קורין בתורה בשבת ? אמר לי, שבעה . במנחה בשבת ? ני ובחמישי כמה ? אמר לי, שלשה שלשה . ועל שבעת המינים כמה אתה מברך ? אמר לי, שתים, בשי ברכה לפניהם וברכה לאחריהם . ועל שאר המינים, ברכה אחת, וברכת המזון שלש, והטוב ומטיב ארבע . אמרתי לו, בני, וכי יש לנו אילו מהר סיני ? והלא אינן אלא מתוך משנת חכמים . אלא כשנתן ורה לישראל, לא נתנה להן אלא כחיטים, להוציא מהן סולת, וכפשתן להוציא ממנו בגד, הקב"ה ת ) . 171ניתנה בכלל ופרט, ופרט וכלל, [ וכלל ופרט וכלל ] . . . " ( תנא דבי אליהו זוטא, פרשה ב, עמ' המקשן אינו מתמקד בנטילת ידיים אלא בכל מצוות התורה שבעל פה, וטוען שאינן מפי הגבורה . דרשן "מיתמם" וטוען שהן ניתנו מהר סיני, אך לאחר מכן מתברר הטיעון . בהר סיני אכן לאבתחילה ה ניתנו מצוות התורה שבעל פה . אדרבה, המלך ( הקב"ה ) השאיר לחכמים לפתח אותן מתוך דברי התורה . אדם חכם אינו אוכל חיטים אלא לחם, ואינו צורך פשתן אלא בגדים . התורה שבכתב היא בדים הנאמנים ( חכמים ) צריכים לפתח . כלי הפיתוח הם, בין השאר, המידות שהתורהחומר גלם שהע נדרשת בהן, והדרשן מצטט כמה מהן . 22 אם כן, הקב"ה לא מסר את כל המצוות ולא ניסח אותן כיוון שהותיר תפקיד זה לחכמים . הנימוק התפקיד הוטל על חכמים . "כדי להרבות את שכרן" הוא ניסוח אחד, ובאופן כללי יותר הנימוק הוא ש דרשה זו היא אחד המקורות לתפיסה שתיארנו שבה "דברי סופרים" הם באמת חידוש של חכמים ; אין הם שונים מדברי תורה בטיבם ובאופיים אך הם יצירה מחודשת של חכמים . כפי שנראה בנספח למסכת אנו מקבלים את ההערכה של אורבך ומרגליות שהחיבור משקף את 23 מי האמוראיםראשית י . בדרשה שהבאנו מובאת התפיסה העממית שנטילת ידיים היא חידוש של חכמים, וזו סיבה לפקפק בה ובחשיבותה . הדרשן מתנגד תאולוגית לזלזול במצווה, אך מסכים עם הצגת המצווה כחידוש של חכמים . הטענות של ההמון נתפסות בעיני המחבר כאילו יש בהן יותר זאת, בתנא דבי אליהו המונח "מן התורה" נתפס כתיאור היסטורי וספרותימשמץ של כפירה . עם מגביל . רק מה שכתוב בתורה . המחבר טוען שלא כל ההלכות הקדומות כתובות בתורה, ומצוות נטילת ידיים נרמזת בתורה . היא הוטלה על הכוהנים במקדש, והורחבה על כלל ישראל ( מכוח דברי התורה, ם ) . להשלמת הטיעון חסרה ההשלמה שאכילת תרומה היא כאכילת קודשים אבל כפיתוח של חכמי רבןמצאולשחרית . המדרשלביתאמשבאשלאטרפוןברבימעשה " וכהקרבה, כדברי רבי טרפון : דבריךכל : לואמר . עבדתיעבודה : לואמר ? המדרשלביתאמשבאתלאמהמפני : לואמר , גמליאל אתאתןמתנה'עבדת : אומרהואהרי : לואמר ? מניןהזהבזמןהעבודוכי , תימהדבריאלאאינן , בבלי " ( המקדשביתכעבודתבגבוליןתרומהאכילתעשו ) , זיחבמדבר ( יומת'הקרבוהזרכהנתכם 22 מן הראוי להעיר שהמשל על העבד הפיקח מופיע רבות במקורות וגם בברית החדשה, וכבר עמדו על ) . 51 אליהו רבה, י, עמ'כך . במדרש תנא דבי אליהו עצמו ניתן תפקיד הפיתוח דווקא לנשים ( תנא דבי 23 אורבך, תנא דבי אליהו ; מרגליות, סדר אליהו, כנגד צוקר, רב סעדיה גאון .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help