sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מבוא - ידיים 12 ידים מן התורה, אמר לי, רבי לא נאמרה לנו מהר סיני, אמרתי לו, בני דברים הרבה יש לנו וחמורין אותן, כדי להרבות את שכרן, ה ן י ב ד י ל וכך הטילן על ישראל . אמר,הן, ולא צרך הכתוב לאמרן, לפי מנין, תדע לך שכן, כשהיו ישראל במדבר וסבובים במדבר אמר לו הקב"ה למשה, 'לך אל העם וקדשתם' וגו' ( שמות יט י ) , ושנו חכמים ( במשנה ) , 'וקדשתם' בטבילה, ולמדנו רחיצת ידים מן התורה ' וגו' 'ועשית כיור נחשת' [ וגו' ] ו'רחצו ממנו משה' וגו', 'בבואם ידבר ה'ממשה ואהרן ובניו, שנאמר 'ו אל אהל מועד' וגו' ( שמות ל יז עד כ ) , אבל בישראל מהו אומר, 'והתקדשתם והייתם קדושים' ( ויקרא יא מד ) , מיכן היה רבן גמליאל אוכל חולין בטהרה, אמרו, לא לכהנים בלבד ניתנה קדושה אלא לכהנים ' וגו' 'דבר אל עדת בני ישראל ואמרת אליהם קדושים' וגו' ולישראל כולן, שנאמר 'וידבר ה'וללוים ב ) , מיכן אמרו, כל המזלזל ברחיצת ידים סימן רע לו, עליו הוא אומר, 'והיה כשמעו את - ( ויקרא יט א ו בנטילת ידים יט ) , הא למדת שכל המבעט - דברי האלה' וגו' 'לא יאבה ה' סלוח לו' וגו' ( דברים כט יח ו ) . 27סימן רע לו" ( תנא דבי אליהו, טז, עמ' על הטענה שאין רחיצת ידיים מן התורה המחבר עונה בטיעון המורכב משלושה טיעוני משנה . הראשון : "שלא צרך הכתוב לאמרן", כלומר ההלכות שלא נכתבו בתורה היו ידועות בזמן התורה אך הן פשוטות . ברם בהמשך מודגשים מרכיבים אחרים . לא נזכרו מסיבות מקריות, ובעיקר משום ש המרכיב השני הוא דרשת הכתוב "וקדשתם", שהוא הטלה של חובת טהרה על כלל ישראל ולא רק על הכוהנים, והמרכיב השלישי הוא שהנטילה היא המשך של נטילת הידיים והרגליים של כוהנים . היא שאכן נטילת ידיים אינה מן התורההתשובה לטענה שנטילת ( רחיצת ) ידיים אינה מן התורה ( כלומר אינה נלמדת בדרשה ואינה נרמזת בתורה ) . המחבר סבור שכך הדבר לגבי מצוות רבות וחמורות . הן לא נאמרו במפורש, והקדוש ברוך הוא הטיל על ישראל לחדשן ולעצבן, זאת כדי להרבות במקרא, וההלכה העקרונית היאאת שכרם של ישראל . המחבר מסביר שיש לנטילת ידיים שורשים מהתורה, אך נטילת ידיים עצמה היא חידוש שהוטל על חכמים לחדש . היסודות המקראיים הם : . יש חובה לקדש את ישראל . 1 . חכמים הגדירו ש"קדושה" היא טהרה . 2 . חובת נטילת ידיים ורגליים מוטלת על הכוהנים במקדש . 3 הנים ( זה שוב חידוש של חכמים ) . . כל ישראל צריכים לנהוג טהרה ככו 4 על כן, כמו שכוהנים נוטלים ידיים ורגליים כך ישראל צריכים ליטול ידיים, אבל אין זה דין תורה אלא הרחבה ברוח מצוות התורה, אך פיתוח של חכמים . ההשלמה של המדרש מצויה בקטע אחר, בהמשך אותו מדרש : "פעם אחת הייתי מהלך בדרך ומצאני ובא אלי בדרך מינות, ויש בו מקרא ואין בו משנה . אמר לי, מקרא ניתן לנו מהר סיני, אדם אחד, משנה לא ניתן לנו מהר סיני . ואמרתי לו, בני, והלא מקרא ומשנה מפי הגבורה נאמרו, ומה בין מקרא למשנה ? משלו משל, למה הדבר דומה ? למלך בשר ודם שהיה לו שני עבדים, והיה אוהבן אהבה ונתן לזה קב חיטין ולזה קב חיטין, לזה אגודה של פשתן ולזה אגודה של פשתן . הפקח שבהןגמורה . מה עשה, נטל את הפשתן וארגו מפה, ונטל את החיטין ועשאן סולת, ביררה טחנה, ולשה ואפה, וסידרה על גבי השלחן, ופרס עליה מפה . והניחה עד שלא בא המלך . והטפש שבהן לא עשה ולא כלום . בא המלך בתוך ביתו ואמר להן, בניי, הביאו לי מה שנתתי לכם, אחד הוציא את [ פת ] הסולתלימים על גבי השלחן ומפה פרוסה עליו, ואחד הוציא את החיטין בקופה, ואגודה של פשתן עליהן . אוי לה

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help