sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא - ידיים 11 "מדברי סופרים", וזו עשויה להשתנות . ממבט ראשון הסוגיה מתבארת היטב לפי ההנחה ש"דבר . "דבר סופרים" הוא חידוש של חכמים, תורה" הוא אבחנה היסטורית להלכה שיש לה מקור בתורה והלכה למשה מסיני היא אבחנה אחרת . ברם התבוננות בסוגיה מצביעה על סדקים בתיאור הרמוניסטי זה . רבי יוחנן סמך את דעתו על תורה אבל אינו מביא פסוק להצדקת הטענה, וכאמור דבר התורה הוא שונה מההגדרה של "דבר תורה", אבל יש המחלוקת של בית שמאי ובית הלל . "דבר סופרים" אכן לזכור שהשוני שנוי רק בדברי אמוראים מאוחרים . בשלב הראשון מיוחסות לרבי יוחנן שתי האמירות, ומי ששנה אותן לא ראה סתירה בין השתיים . זאת ועוד, אין בסוגיה עצמה כל טיעון לפסוק מהתורה, ה" אינם הגדרה היסטורית אלא הדגשה שונה עלוקל יותר להבינה אם "דבר תורה" או "סמך מן התור חשיבות המצווה, ועל קביעותה . ואכן בסוף הסוגיה מתברר שההבדל הוא שדבר תורה הוא קבוע, ודברי סופרים עשויים ( עלולים ) להשתנות על ידי בית דין עתידי אחר . עוד עולה מעיון בסוגיה תירה בין השניים . גם היגד זה מאשר ש"הלכה שהמונח "הלכה למשה מסיני" זהה ל"דבר תורה", ואין ס למשה מסיני" אינה אלא ביטוי ליציבות ההלכה ולקביעותה . אמוראית מוצגות דרשות רגילות בלשון "סמכו . . . ", הלכות שבמקבילות הן - עוד נוסיף שבספרות הבתר 21 מוצגות כהלכות רגילות או כהלכות הנלמדות מדרשות רגילות . שהביטוי "סמך ל . . . " אינו דרשה רגילה . כפשוטם של דברים רבי אלעזר בן ערךלסיכום, אין שום ראיה מציע לנטילת ידיים מקור או ביסוס בפסוק, והמדרש או התלמוד אינם רואים בכך כל קושי . עד עתה גם לא נאמר שנטילת ידיים היא חידוש של חכמים . אפשר להסיק זאת מכך שהיו חכמים וציבור פקו בנטילת ידיים, אך אין לכך מקור מפורש . המקור הברור ביותר הוא דבריו ( תלמידי משיחם ) שפק של האוונגליון הנוצרי הקובע שנטילת ידיים היא מהלכות זקנים, אם כי אין לדעת כיצד הבין האוונגליון מינוח זה . ריםבמשנת עירובין העוסקת ביוצאים למחנה ( היוצאים לקרב, וטרם נכנסו לקרב ) שנינו : "ארבעה דב פטרו במחנה, מביאין עצים מכל מקום ופטורים מרחיצת ידים ומדמאי ומלערב" ( פ"א ה"י ) . כפי שפירשנו משנה זו ההלכה שבה קדומה וחוזרת אולי לימי החשמונאים, או לכל המאוחר לתקופות המרידות, שכן המדובר במחנה היוצא לקרב . הפטורים מתייחסים לצורכי היוצאים לשטח, ואין בהם יטריון הלכתי ברור . הבאת עצים היא איסור גזל, ואיסור גזל נחשב, בעיני חכמים, לחובה . דמאי קר הוא חובה, אם כי נובעת מספק . לגבי עירוב ראינו במבוא לעירובין שאמוראים נחלקו האם הוא מדרבנן או מהתורה, אבל פטור מעירוב משמעו היתר לטלטל בשבת, והוא בוודאי איסור תורה . ידיים נתפסת אפוא כמצווה שאפשר לבטלה, ולפי פרשנות זו אין בכך כדי להעיד על קלותה אורחיצת חומרתה . עוד נלמד ממשנה זו שנטילת ידיים אינה קשורה להלכות טומאה וטהרה . היוצאים למחנה אינם פטורים משמירה על טהרה, אבל פטורים מנטילת ידיים . וה שאיננה בתורה יש בתנא דבי אליהו . שם מצוי תיאורעדות ברורה לתפיסה של נטילת ידיים כמצו של מעין ויכוח : "בא חבירו וישב כנגדו, אף בזה יש בו מקרא ואין בו משנה, אמרתי לו, בני רחיצת 21 ת קידוש והבדלה ב, לעומת בבלי, פסחים קו ע"א ; וכן פסיקתא זוטרתא,כגון הלכות גדולות, הלכו ויקרא פרשת צו, כה ע"ב ; במדבר רבה, יב ד .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help