sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מבוא - יוםטבול 14 מוצאים הקלות בטומאת קודשים . הכוהנים במקדש מצד אחד גם לאלה . זו גם הסיבה לכך שאנו החמירו ומצד שני הקלו בבעיות שנתקלו בהן בחיי המציאות . ההלכה שטבול יום אולי אינו מטמא קודש היא הקלה על הכוהנים במקדש שהתמודדו עם שאלות מציאותיות של הכנת סעודת הכוהנים היא כמעט תנאי לפעילות שוטפת של חבורת כוהנים החגיגית . גם הקביעה שטבול יום רשאי להזות שומרי טהרה בקפדנות הטובלים טבילת מניעה לפני סעודת תרומה או קודש, ונזקקים להזיה . בסוף פרק ג מובאת סדרת צמחי תבלין וירקות . הראינו כי הייתה קיימת סדרה מקובלת של צמחים כן שחוסר האחידות נובע מכך שבתחוםשמעמדם כצמחי מאכל מפוקפק, אך דינם אינו אחיד . יית טבול יום בפרט, וטהרות בכלל, ההלכה טרם הספיקה להתגבש, שכן היא הלכה קדומה שתהליך התעצבותה נעצר . לעומת זאת בתחומים האחרים התגבשה הלכה פחות או יותר מקובלת, זאת אוכל . במקביל לכך שלגבי כמה מצמחי הביניים נותרו גם מחלוקות האם הם נחשבים ל מסכת טבול יום מסכת טבול יום היא מסכת רגילה במתכונת הרגילה במסכתות טהרה . היא מתרכזת כולה בדיני טבול יום, להוציא את שלוש המשניות האחרונות שסדרן חורג במקצת, כפי שנראה להלן . המסכת כיצירה ת שמאי ובית הלל ועדספרותית נוצרה בדור רבי ומובאים בה דיני תנאים מדורות שונים, החל מבי תנאי דור אושא . עם זאת, גם כאן ראינו שלעתים קרובות תנאים אחרונים ממשיכים לחלוק במחלוקות קדמוניות ( פ"א מ"א ; פ"ג מ"ה ; פ"ג מ"ו ) או שהם מתדיינים על שאלות מרמה ב לאחר משנה קדומה,שהדין הבסיסי הוכרע ( ראו פירושנו לפ"ב מ"ב ) . אם כן, לדעתנו בבסיס המשנה עומדת ערוכה או בלתי ערוכה, שעסקה במציאות החיים של סוף ימי בית שני . אבל משנתנו אינה משנה של זיכרונות ; כל הפרטים ההלכתיים עובדו במהלך תקופת התנאים והמשנה שלפנינו נערכה בדור רבי . להצביע עלהרובד הקדום קיים, אך הוא נבלע, מבחינה סגנונית, בעריכה המאוחרת . פה ושם ניתן הלכות שבסיסן קדום, אך הן לא נשמרו בלשונן המקורית ועובדו במערבל המתוחכם של ההלכה התנאית ( כגון פ"ד מ"ב, ראו פירושנו לה ) . כמו לכל מסכתות סדר טהרות אין למסכתנו לא תלמוד ירושלמי ולא תלמוד בבלי . במקורות לי לא הכיר כנראה את המסכת שלנו ( ראוהאמוראיים יש מעט עיסוק במשניות המסכת, ולפחות הבב פירושנו לפ"ב מ"ב ) . למסקנה זו הגיע זוסמן בדרכו, וגם אנו אגב העיון במשנה אחר משנה במסכת ( ראו פירושנו לפ"ב מ"ג ) . תמונה זו חוזרת בכל משניות סדר טהרות . התוספתאהתוספתא למסכת מסודרת לפי המשנה, ובדרך כלל משלימה אותה . כמה פעמים ראינו ש משלימה את הפן המשפטי כך שכל הנושאים יעלו על הפרק, גם אם אין הם לעניין המשנה . תופעה זו מצאנו גם ביתר מסכתות טהרות, וריכזנו את החומר במבואות השונים למסכתות . במסכת טבול יום התוספתא הקטנה עסקנו בכך בפירושנו לפ"א מ"א ; פ"ב מ"ה, מ"ז ומ"ח . בפרק ג מ"א נעמוד על כך ש משלימה את דין התערובת, וזו השלמה של השרשרת הספרותית אף על פי שאינה קשורה לעניין המסכת שלנו . לכידות ההלכות כפי שהראינו לעיל דיני טבול יום הם חריג בעצם מעמדם ההלכתי . כל המעמד של טבול יום הוא

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help