sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מבוא - יוםטבול 12 את התרומה, כלומר "מטמאין שנים" ( את הכיכר שנגעו בו המשקין ואת מה שנגע בכיכר ) , ומה שנגע כר פוסל את מה שנגע בו . בכי ) . ד"יפ"ה התרומות', תוס . קל יותר לבטל ברוב מה שנטמא על ידי טבול יום ( 3 ) . ב"החפ"תרומות',תוס . תרומה שמעמדה ההלכתי בעייתי מותרת בנגיעה של טבול יום ( 4 אומרוןשמעברביאלעזרורביאין על טבול יום חובת נטילת ידיים : "שמעוןברביאלעזררבי . לדעת 5 ) . אין דין נטילת ידיים ( טומאת ידיים סאובות ) 166" ( תוס', טהרות פ"א ה"ג, עמ'יוםלטבולידיםאין " ( ירו', תרומות פ"ו ה"א, מד ע"א ) . בחוליןשפוסלותכדרך,יוםבטבולתפוסלוהידיםואין"לטבול יום : ( ירו',"יוםבטבולמותרניישמעשריוםבטבולאסורהתרומה" . מעשר שני לא נפסל בטבול יום : 6 מעשר שני פ"ג ה"ב, נד ע"א ) . מטמאהטמא,במגעמטמאיוםטבולשאיןחטאתאפראםומה . טבול יום אינו מטמא במשא " 7 ת"ל אשר יגע במגעו ? במשאמטמאטמאשיהאדיןאינו,במגעמטמאיוםשטבולהקודשבשר . במשא "א, לז ע"א ) . " ( ספרא, צו פרשה ט המטמא ואינו מטמא במשא הדרשה באה להוכיח שבשר קרבנות נטמא לא רק בנגיעה אלא גם במשא, והדרשן מנסה להתבסס על דין מי חטאת שהוא קל יותר מבשר קודש . מי חטאת דינם קל יותר מבשר קודש משום שאותם ( את שר מי החטאת ) אין טבול יום מטמא במגע, והטמא מטמאם במשא, קל וחומר בשר קודשים . את ב הקודשים גם טבול יום מטמא במגע, ומכאן שטמא רגיל מטמא במשא . קל וחומר זה נדחה כמו לימודי קל וחומר רבים בסדר טהרות, אבל הנחת היסוד שלו מתקבלת . טבול יום מטמא מי חטאת במשא, ואילו את בשר הקודש הוא מטמא במגע בלבד . , אך אינו מטמא מי חטאת במגע . לא נאמראם כן טבול יום איננו מטמא במשא ובמגע בשר קודשים האם טבול יום מטמא מי חטאת במשא, ובכך ידון הסעיף הבא . הסיבה לכך בלתי ברורה לחלוטין . מכל מקום, הדרשן יודע את הלכות טבול היום כהנחת יסוד . הנחת היסוד היא שטבול יום טהור . להלכה אולי סיבתה של הקלה חריגה זו . טבול יוםשטבול יום אינו מטמא חטאת יש השלכה מעניינת שהיא כשר להזות מי חטאת על המטהרים, ובבבלי יבמות עב ע"ב מסופר מעשה כזה בדור יבנה . לכאורה זו 7 הקלה חריגה, הרי על מי חטאת שמרו בחומרה יתרה כמו על קודש . אלא שההלכה מובנת על רקעה בלת לתרומה, ומי שהיה טמא טומאת מת אוהמעשי . כל חבורת הכוהנים ( במקדש, אך גם בגבולין ) טו זב היזו עליו . כל אלו שכשרים להזות טבלו טבילת מנע לפנות ערב, וממילא כל מי שהוא מועמד רֵאלי להזות ( כוהן, ורצוי כוהן נכבד ) הוא טבול יום . על כן הקלו כאן במה שבדרך כלל החמירו בו . טומאה חלקית לטהרה מלאה ) אלא מצב הלכתי אם כן, טבול יום אינו רק מעמד ביניים זמני ( בין : שיש לו הלכות משלו ( סטטוס ) 'טהור'ל"תמההא ? טהוריהאלאהאוסף,טהורהמזהאםטבול יום אינו מטמא מי חטאת כלל : " . 8 ( בדין אוסף אפר הפרה האדומה ) כאןנאמראומרנתןרבי . יוםטבולזהזהזהואי,טומאהמכלטהור 8 טהורמה'טהור'לןלהונאמר'טהור' כאןהאמורטהוראףלחטאתוטהורלתרומהטמאלהלןהאמור 7 ראו המבוא למסכת פרה . 8 ל כשרים להזות מי חטאתווזאת לפי עמדת חז"ל שהכ , כאמור בבמדבר יט יח,נאמר בהזיית מי נידה הוא מי שפסול לתרומה, אבל טהור לחטאת . עמדתם של חכמים ר" טהו" ( משנה, פרה פי"ב מ"ז ) . לכן ה

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help