sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא - יוםטבול 9 צאת "בתרומתם ( משנה, ברכות פ"א מ"א ) , ולפי המקבילות שבררנו בפירושנו לברכות שם הכוונה ל הכוכבים" ( תוס', ברכות פ"א ה"א ) , והכוונה לתחילת החושך . בפועל גם זו אינה הגדרת זמן מדויקת . ובלת כיום שלילה הוא משעה שייראו שלושה כוכבים מופיעה לראשונה בירושלמיההלכה המק כמחלוקת שבה נקבע ששני כוכבים הם ספק לילה ( ברכות פ"א ה"א, ב ע"ב ) , ולעניין אחר, אגדי במקצת, נקבע במפורש שלילה הוא משייראו שלושה כוכבים ( ירו', שם פ"א ה"א, ב ע"ג ) , ורק ל "שלושה כוכבים" מופיעה כזמן חתוך וקצוב ( תשובות גאונים חדשותבתשובות גאונים ההגדרה ש [ אופק ] , קח טו ) . על כל פנים, טבול יום מותר בחולין ואסור בתרומה . בחלק מהמקורות הדברים מנוסחים כהבדל שבין עדיטמאל"תדברלכליכולוטהראו, וטהרל"תדברלכליכולהערבעדוטמאחולין לתרומה, כגון " כמו . " ( ספרא, שמיני פרק ח ה"ט, נג ע"ג ) משתחשךולתרומהיוםמבעודלחוליןטהורכיצדהאבהער בקדשאסור,יוםטבוללהיותחזר . ובמעשרבתרומהומותרבקדשאסורכפוריםמחוסרכן : " לאותה ( פ"ג הט"ז ) . גיגהפתא חתוס" ( משנה, כלים פ"א מ"ה ) , ובניסוח אחר בבמעשרומותר,ובתרומה ניסוחים נוספים . כך, למשל, במשנתנו : "מפני שהיא שלישי והשלישי טהור לחולין" ( פ"ד מ"א ; הלכה 5 מ"ד ) , כלומר טבול יום נחשב תמיד לשני לטומאה - פ"ב מ"ב ; משנה, טהרות פ"ב מ"ג , ולכן מה שנגע בו אבל הוא שלישי ושלישי טהור לחולין ופוסל בתרומה . כלומר, אוכל שנגע בו טבול יום אסור לכוהן אינו מטמא אותו . שני הניסוחים קרובים אך אינם זהים . כך, למשל, לדעת רבי אליעזר במשנת טהרות ( פ"ב מ"ז ) שני בתרומה מטמא משקה חולין . העברת טומאה ( לפי חכמים ) קודשתרומהחולין טמא ומטמאטמא ומטמאטמא ומטמאראשון ומטמאטמאטמא ומטמאפסול ולא מטמא שני + טבול יום טמא ומטמאפסול ולא מטמאטהור שלישי + טבול יום פסול ולא מטמאטהורטהוררביעי טהורטהורטהורחמישי העברת טומאה ( לפי רבי אליעזר ) קודשתרומהחולין טמא מטמא ופוסלטמא ופוסלטמא ופוסלראשון טמא ופסלמטמא ופוסלמטמא ולא פוסל שני + טבול יום 5 , קלה מטומאהיוםטבולואחד,חמורהמטומאהיוםטבולאחדגם אם בעברו היה טמא מת, " " ( תוס',השרץ מן יוםכטבול הן הרי,שבתורההטמאותומשארהזבהומןהזב מן יוםטבולואפילו ) . הנוגע בזב טמא עד הערב בלבד, כלומר הוא שני לטומאה ( ויקרא כב ו ) . 661 פ"א ה"ג, עמ'טהרות

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help