sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מבוא - יוםטבול 8 ( משנה, סוכה פ"ה מ"ו, וראו פירושנו לה ) . לא נאמר מי זכאי לאכול בבשר בקרבנות המיוחדים של החג משנה סוכה פ"ה מ"ז הוא שעיקר הסועדים הם בניהשלמים הרב שהגיע למקדש ; הרושם העולה ב המשמרת . אבל מן הסתם השתתפו בפועל בסעודה הכוהנים שהיו בירושלים, ובוודאי סגל הקבע הבכיר במקדש, כשם שניסו להשתלט על משאבים יקרים בהרבה כגון העורות של קרבנות נדבה שהיו הי"ח ) . - שייכים לבני המשמרת ( תוס', מנחות פ"יג הי"ז על כל פנים, בסעודת הקודש במקדש השתתפו כוהנים רבים . אגב אורחה ניתן לשער שהיו אלו סעודות ממושכות, השתתפו בהן גברים רבים, וצריך היה להכין מתקנים מתאימים לכך . ההלכה תאכליאכלוכשירהממנהוהנותרתאפשרה להוסיף לבשר הקודשים תבלינים ומאכלים נוספים : " 2 חוליםעמושיאכלויאכלוהו, שירצהמאכלבכלאכילתהריבה,ובניורןאה ] יאכלוהו [ בזמןותרומה " ( ספרא, צו פרשה ב ה"ז, ל ע"ד ) . הדעת נותנת שהייתה זו סעודה חגיגית וקדושה כאחת מועטתשהיא ( שני מונחים אלו למעשה חופפים ) . אמנם לא מצינו איסור מפורש על נשים להשתתף בה, אבל הדעת בסעודה הטקסית ( שהיא למעשה חגיגת קודש, כלומר סעודה שאוכלים בה קודשים ) השתתפונותנת ש רק גברים, שהרי הציווי וההיתר לאכול הם "לאהרן ולבניו" ( שמות כט כח, לב ; ויקרא ב י ; ו ט ) . במשנה זבחים שנינו : "כל שאינו ראוי לעבודה, אינו חולק בבשר" ( פי"ב מ"א ) . אמנם במשנה שם ם כמה יוצאי דופן, אבל נשים מנועות מלעבוד וממילא מנועות מלאכול בשר קודשים . מוזכרים ג 3 מעבר לכך, ספק אם נשים הורשו להיכנס לאזורי האכילה שהיו באחת מלשכות הקודש . אמנם ייתכן שנשים בישלו את סעודת הקודש ( מבלי שהיו רשאיות להשתתף בהן ) , אבל גם הן היו צריכות להיות ר לטבול ולחכות לערב . טהורות, כלומ כל הציבור המשתתף בסעודה טבל לפנות ערב, ומן הסתם לא הייתה אפשרות שכולם יטבלו כאחד ברגע האחרון . יתר על כן, ניתן גם להניח שאותם כוהנים שהשתתפו בסעודה הם גם אלו שבישלו סעודת הקודש,אותה . לפיכך היה צורך לברר בדיוק מה רשאי לעשות טבול יום במסגרת ההכנות ל ומה אסור ולמעשה ניתן לבצעו רק משתחשך . יש להניח שמחוץ למקדש עצמו הייתה השאלה פחות חריפה . בני אדם טבלו לפנות ערב, היכן שטבלו, בביתם או מחוץ לעיר, ובאותו זמן בישלו הטהורים שבמשפחה את האוכל . ממילא לא הגבר שומר אם וכאשר הייתה טמאה יכולה הייתה לבצע את רובהטהרה בישל את האוכל אלא אשתו, ואפילו 4 העבודות מבלי לטמא את האוכל . את העבודות האסורות לטמאה ביצעו נשים אחרות, טהורות . אבל במקדש התעוררה בעיה . הלכות טבול יום ההלכה העיקרית היא שטבול יום טהור רק בהערב שמש ( משתחשך ) . לא השתמרו מקורות על הגדרת יקת, אבל בעקיפין אנו שומעים שזמן קריאת שמע הוא משעה שהכוהנים נכנסים לאכולהזמן המדו 2 . ין חול 3 מידות . - על כניסת נשים למקדש ראו במבוא לסדר תמיד 4 בכך עסקנו במבוא למסכת נידה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help