sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא - זבים 9 אינו משיב לו אלא שואלאבר קפרהושעיה שאל שאלה . רביואיום אחד נפגשו רבי הושעיה ובר קפר לחבורה אחרת של התלמיד"עריקתו"לא סלח עלאחייא בעניין . מסתבר שבר קפררבימה אומר וחשש שרבי הושעיה טומן לו מלכודת כלשהי . על כן הוא שואל את התלמיד מה דעת רבי חייא יודע, או אולי חושש להתגרות ברבו לשעבר ) . רק לאחר שאיומוינוהושעיה שותק ( ארביבנושא . להביא את דעתו תוך התבססות על הברייתא שאותה ייחסואהסמוי של רבי חייא, מעז בר קפר זבים, ומצטיירת תמונה של תעל עיסוק מזדמן בהלכומעידכנראה לרבי חייא . מבחינתנו הסיפור כל הלומד את משנתנו ברור לו שראיית זוב בלילה היא כראייתו,עיסוק מועט בתחום זה . מעבר לכך והדבר נאמר במפורש במשנה ג של פרק א . במסכת זבים אין מחלוקת בית הלל ובית שמאי ,ביום אך וברור ששלוש ראיות ביום או בלילה הופכות אדם לזב . הבבלי לכריתות מספר את המעשה,שאבנו משנה או לברייתא אחרת רק לרישא של הכריתות, וכאילו מתייחסתאינו מודע לנימוקים שבמשנ לבית הלל, ללא הנימוקים . מכאן מתעוררתשבה נשנתה רק המחלוקת הבסיסית בין בית שמאי ימוקים של שני הבתים הם באמת דברי בית שמאי ובית הלל, או שאלו נשנו ברובד השאלה האם הנ ספרותי מאוחר . בשאלה זו עסקנו בפירושנו לכריתות . הלכות זבים ,כך . האבחנות שהצענו במסכתות האחרות של הסדר חוזרות גם בנושא זה, אך בתדירות נמוכה איננה במסגרת המדרג ההלכתי הרגיל . במי במסכתות קודמות עמדנו על תופעה של החמרה ש,למשל לכך היא המשנה להלן פ"גהבתרומה או בחולין . דוגמכפי שהיאחטאת תופעה זו נפוצה הרבה יותר מ 2 שם מי"אומ"ד כפי שפירשנוה, וכן פ"ה מ"ז, . הרי שבמסכת זבים הרבה יותר חומר ,יה ההלכתי היה צריך להיות דומהיבהשוואה למסכת נידה שאופ טמא ןה, האבחנה בין טהור הנתלה על טמא לביי, משך הראי"מטמא אחד ופוסל"כגון,תי ממשהלכ . לעומת זאת במסכת נידה מיעוט יחסי של חומר הלכתי'הנתלה על טהור, חומר בזב מבמת וכו פורי ופולקלורי, פרטים רפואיים, סיפורי מעשה וכיוצא באלו . יועיסוק רב יותר בפרטים בעלי אופי ס שהעיסוק בגוף הזכרמשוםאולי,ה זו בולטת במסכת נידה אבל כמעט אינה קיימת במסכת זביםתופע וכמובןפחות, ידועיותרהיה מוכר ולא משך תשומת לב ואילו העיסוק בגוף האישה היה מסתורי לציבור ואפוף אגדות . במסכת נידה גם משלים רבים, תופעה נדירה ביותר במסכתות פחותחשוף ראוב, " עעה , ד " האפרקזביםפרשתמצורע,יני זבים מצאנו משל אחד בלבד ( ספראבד . הש"ס פירושנו לפ"ד מ"ג ) . מבחינה הלכתית הלכות הזבה ( והזב ) והנידה דומות, להוציא את ההבדלים 2 ( פסחים פ"ו ה"א, לג ע"א ) . לכך היא הסוגיה בירושלמי העוסקת בפרה אדומההלכאורה דוגמ . את המילה "בין" איננו יודעיםטליתו עליה מפני הזב בין כשרה"בסוגיה נקבע שאם אדם "פרש לכאורהבגנזי שעכטער ( שכטר, קטעי גניזה ) . שלפרש, ויש להעיר שכל המעשה איננו בקטע כתב יד כתב יד ליידןבברם,שבהמה חיה אינה מקבלת טומאהאף על פיאותההזב על פרה תטמאישיבת רכבשכן אם,נו, וגם ההלכהוקיתוכך בא המשפט על,זבובין"מפני ה"הנוסח הוא ( מהדורת ירושלים ) . חסרהמשפט,יט ב,אדם על פרה אדומה היא נפסלת ופרישת הטלית לא תעזור . בספרי זוטא

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help