sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מבוא - זבים 8 בסדר טהרות אין לנו עדויות על לימוד מסודר של המסכת, ואם יש ציטוטים ממנה הרי שלעתים קרובות אינם ציטוטים מהמשנה שלנו אלא מחומר תנאי אחר . האבחנות שהצענו במסכתות הקודמות של סדר טהרות מופיעות גם במסכת זבים, אם כי מספרן קטן יחסית למסכתות אחרות . גם כאן עדות מעניינת על עיסוקם של תנאים . ים משלימה את המשנה ומוסיפה נימוק משפטיהתוספתא לעת ים מרובעות השלמות למדניותיבבלי ( בסוגרבהבנושאי המסכת מצוי ) אחרונים ( או ראשוני האמוראים 1 של עורך הסיפור בתלמוד ) : גע ביה, בעאהושעיא הוה שכיח קמיה דבר קפרא, שבקיה ואתא קמיה דרבי חייא . יומא חד פרבי" במפלת ללהיתאומרים בדבר זה ? [ טעמייהו דבללהיתמה ב,ח'ראיות בליל'מיניה : זב שראה ג פטרי, דלא מייתרי קראי, או דלמא לא'ראיות בליל ח'בלילה, משום דכתיב לבת, אבל זב שראה ג בר יהלמר , אבר קפרא : מה בבלי אומר בדבר זה ? אישתיק רבי הושעיא לא אמר כלוםיהלמר שנא ? ] א קפרא : צריכין לדברי עייא . נחזור על הראשונות : הרי הוא אומר לבת, לרבות אור שמונים ואחד . נימא תני חדא : מביא, ותניא אידך : אינו מביא ; מאי לאו תנאי היא, – 'ראיות בליל ח'כתנאי : זב שראה ג : לילה מחוסר זמן ! אמר רבדהא דתניא מביא, קסבר : לילה אין מחוסר זמן, והדתני אין מביא, קסבר 'בזב בעל ב – אלעזר, הני תנאי סברי : לילה מחוסר זמן, והא דתניא מביאבירמרהונא בר אחא א , ןלשמעמא ראיות מאי למימרא ? הא ק'ראיות . זב בעל ב'בזב בעל ג – ראיות, והדתניא אין מביא ," ( בבליאין מביאה לידי קרבן – לא, קסבר : כל ראייה שסותרת', אבל ביממא דז'דוקא ראה בליל ח כריתות ח ע"א ) . עזבו ובא ( ללמוד ) לפני רבי חייא . יום אחד פגש,הושעיה היה רגיל ( ללמוד ) לפני בר קפרארביתרגום : ר שנטהר ) חהשמיני ( לאש ראיות בלילהוזב שראה של : שאל אותו,הושעיה את בר קפרא ) רביאותו ( אבל ,לבת""של בית הלל שמפלת בלילה טמאה משום שכתובמה בית הלל אומרים בדבר זה ? [ טעמם אמר לו בר ? ] או שמא אין הבדל ( בין זבה לזב ) ,שאין ייתור כתובים,ראיות פוטריםשלושזב שראה לדברי םצריכי : הושעיא ולא אמר כלום . אמר לו בר קפרארבישתק ? מה בבלי אומר בדבר זהא : קפר . ובהמשך מוכיח בר קפרא שהייתור הוא עצם ההלכה שהמפילהנחזור על הראשונות . . ) . עייא ( חייא אור ליום שמונים ואחד נחשבת למפילה בת, ובהמשך שתי דעות ( מחלוקת ) האם זה שראה שלוש וכן נימוקים נוספים לעניין . ,נחשב לזבהשמיניראיות בלילה מלוד למד אצל ברהושעיהרבילא נעסוק כאן בבירור ההלכתי ונמקד את דברינו בהיבט החברתי . חייא שעלה מבבל . רביוהצטרף לחבורתו שלאו מאזור לוד . לאחר מכן עזב את בר קפרנ, שכאקפר 1 ם אובה מחלוקת ה,כריתות פ"א מ"וויות פ"ד מ"יההלכה עצמה סבוכה . ראשיתה במשנה עד ולד הנקבי חייב בקרבן רק מיוםוהמפילה ולד אור ליום שמונים ואחד חייבת בקרבן . ההנחה היא שה פ"א ה"ט, ( כריתות ובתוספתא שםתובמשנ,שמונים ואחד ואילך . זו מחלוקת בית שמאי ובית הלל במקום נימוקים אלו,כריתות ח ע"א,דים . אבל בבבליטיעונים הגיוניים לשני הצדמועלים ) 165'עמ את ימי טהרה לבן או לבת"ובמל : בפסוק"לבת"משובץ ויכוח דרשני המבוסס על ייתור של המילה נו כתוספת למדניתיים המרובעים חשוד בעיניכל הקטע בסוגר ) . ויקרא יב ו ( לה"תביא כבש בן שנתו לע שלד . בהמשך הסוגיה מעלה הסוגיה שאלות בדבר מהותוזב לדין המפילה ולההמקשרת את דין דין זב עשוי להיות כדין מפילה . , ובעניין זה אכן אהאם הוא נספר או ל,הלילה

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help