sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

מבוא - זבים 6 ויקרא פרק כב ( ד ) איש איש מזרע אהרן והוא צרוע או זב בקדשים לא יאכל עד אשר יטהר והנגע בכל טמא נפש או : שכבת זרעאיש אשר תצא ממנו במדבר פרק ה : אל משה לאמר' ( א ) וידבר ה : ( ב ) צו את בני ישראל וישלחו מן המחנה כל צרוע וכל זב וכל טמא לנפש : ( ג ) מזכר עד נקבה תשלחו אל מחוץ למחנה תשלחום ולא יטמאו את מחניהם אשר אני שכן בתוכם : אל משה כן עשו בני ישראל'ר ה ( ד ) ויעשו כן בני ישראל וישלחו אותם אל מחוץ למחנה כאשר דב תוכן המסכת , . אמנם נזכרת גם זיבת האישהתמבט גברינקודתכמעט כל המסכת עוסקת בטומאת זיבה, בעיקר מ אבל עיקר ההתייחסות לאישה היא במסכת נידה . הזיבה היא מחלת מין פשוטה הנגרמת מנגיף מהאוכלוסייה . עיקר הטיפול בה הוא 1 % כיום חולים בה . ) Gonorrhoea ( גונוריאהבלועזיתהמכונה בדרך כלל היא נגרמתבעזרת אנטיביוטיקה . קשה להעריך מה היה מספר החולים בה בעולם הקדום . יש להניח שהמגע המיני היה בעיקרכתוצאה ממגע מיני . בתקופה הקדומה, ובעיקר בחברה היהודית, ין צעירים בלתי נשואים, אבל לפחות בעיקר ב,בין בני הזוג . אמנם סביר שהיו תופעות חריגות . בתנאים אלו המחלה עשויה להתחיל בדרך בלתי מאודהמסגרת התרבותית הייתה סגורה ושמרנית ברורה, אך אינה הופכת למגפה . בתנאים מתירניים הזיבה הופכת למגפה . ייתכן שתנאי תברואה ירודים עשויים לגרום להתפשטות זיבה . הפרשה לבנה, כלומר לא דימום אלא הפרשה דלקתית . ברםכהוא מתוארשכן,לזיהוי זה בסיס איתן אר כהתפרצות וואילו הזוב מת,גונוריאה היא דלקת קבועה והפרשה קבועה של חומר מוגלתי ש ראִיות, כלומר בהתפרצויות אוומטמא רק בשלבזבים פ"א מ"ה ) . זמשנה,דקות ( 7 - 8הנמשכת נידה פ"ט מ"ב ) . אם כן זהומשנה,וללת גם דם מעורב בשתן ( . כן מתברר שתופעת הזיבה כ"פעימות" דםליס וכן שטףיגונוריאה, סיפכלוגיותודימום . לפיכך עלינו להסיק שהזיבה כוללת סדרת תופעות פת פוליפים ועוד . ,אבנים בכליות או בכיס השתן, גידוליםאו הייתה תדירה למדי . הלכות אם נשפוט לפי תפוצתן של הלכות הזב והזבה בספרות, הרי שהתופעה וגם בספרות האמוראית נזכר הזב לעתים מזומנות . קשה לספור את כמות ,פזורות בכל הש"סבהז היא מקרה הטומאה הנפוץ ביותר בספרות חז"ל ( כולל הספרותבההופעות, אך דומה שטומאת הז ההלכה עסקה ; תמציאובהאמוראית ) . אבל ריבוי הלכות אינו מהווה מדד כמותי לתפוצת התופעה ובאופן טבעי תחום ,הוא בין הטומאה למיןבשל הלכות הזןבנושא בשל ייחודו ובשל חשיבותו . מקומ מינית ) החיים בקרבה רבה . על כן איננו יודעים מה הייתה - ודאי בחברת צעירים ( חדוזה רגיש, ב תפוצת המחלה בעולם הקדום .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help