sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מבוא - אהלות 14 במסגרת דיוננו הערנו פעמים אחדות שלעתים הבבלי מביא את אחת מהלכות טהרות אך לא בנוסח שלפנינו, ומשתמע שהבבלי הכיר משנת טהרות כלשהי אך לא בנוסח שלפנינו . או שהכיר את משנתנו, 12 ולא ראה בה נוסח מאושר . עם כל זאת ודאי שהיה עיסוק אמוראי בהלכות טהרה, אם כמזדמן ואם כלימוד מסודר . כך, למשל, התלמוד הבבלי מתאר את המרד של תנאים נגד רבן גמליאל ( בבלי, הוריות יג ע"ב ) . רבי מאיר ורבי נתן מוד מכינים מארב "אקדמי" לרבן גמליאל ומתכוונים לשאול אותו בהלכות עוקצין . מסתבר שהתל 13 מתאר את האווירה שהוא מכיר בבית המדרש, גם אם עצם ה"מרד" הוא זיכרון היסטורי . לפי הסיפור אין לומדים את מסכת עוקצין, אך במסגרת הדיון הפתוח תלמיד רשאי לשאול בכל נושא שירצה, והם 14 מתכננים לשאול אותו במשניות עוקצין "רגיל" . אם כן ייתכן שעוקצין תילמד, אך רק דרך אגב, וחכם צפוי שלא יכיר אותה על בורייה . עדות זו מספרת על מעשה תנאי, ושיבצנו אותה בדיון כאן מטעמי זהירות שמא המעשה מעוצב כבר על רקע הנוהגים בבית המדרש האמוראי . אם כך, לפחות זו עדות בבל . על המתרחש בבית המדרש האמוראי ב רב פפא מתפאר לפני אביי שהם לומדים את מסכת עוקצין ואילו רב יהודה לא למד אותה כלל ( בבלי, ומקיף מעיד שעדיין"רחב"ברכות כ ע"א ; תענית כד ע"ב ) . עצם הבחירה בעוקצין כדוגמה ללימוד וף . גםהלימוד בה הוא מיוחד ונדיר, ודומה שגם רב פפא ואביי לא למדו טהרות וזרעים באופן רצ לימוד מסכת כלים, בבית המדרש האמוראי, היה מקרי ומועט, וכך אנו שומעים : מקבליןמאימתיקצירומגלידומגלוהרומחוהפגיוןוהסכיןהסייף : מדרשאבימפלגיהווחדיומא" לקישריש, בכבשןמשיצרפם : אמריוחנןרבי ? מלאכתןגמרומאימתי, מלאכתןגמרמשעת – טומאה קרורביהתם ? ליאהנתומאי : ליהאמר ! ידעבלסטיותיהלסטאה : ליהאמר . במיםמשיצחצחן : אמר . . " ( בבלי, בבא מציעא פד ע"א . השכינהכנפיתחתדאקרבינךלךאהנאי : ליהאמר . ליקרורביהכא, לי לין יום אחד נחלקו בבתי המדרש : הסייף והסכין והפגיון והרומח ומגל יד ומגל הקציר מאימתי מקב – משעת גמר מלאכתן, ומאימתי גמר מלאכתן ? רבי יוחנן אמר : משיצרפם בכבשן, ריש לקיש – טומאה 15 אצר משיצחצחן במים . אמר לו : ליסטים בליסטיותו יודע . אמר לו [ ריש לקיש ] , ומה הנאה גרמת לי ? ת כנפי שם קראו לי רבי, וכאן קוראים לי רבי . אמר לו [ רבי יוחנן ] : גרמתי לך הנאה שקרבתיך תח השכינה ) . הסיפור הוא בבלי ומשתקפים בו יחסים מתוחים בין חכמים, מוטיב בבלי אופייני שלפי 12 ראו למשל פירושנו לפ"ב מ"א ; פ"ד מ"ב ומ"ג ; פ"ג מ"א, מ"ב, מ"ג ומ"ז ; פי"ב מ"ה ; פי"ד מ"ו ( שני התלמודים לא הכירו את נוסח המשנה ועסקו בהלכה אך לא במשנתנו ) ; פי"ד מ"ח ; פי"ח מ"ד ( אי המונח "חצר הקבר" ) , זאת אף שבדיון במשניותהכרת המונח "שדה בוכין" ) ופט"ו מ"ח ( אי הכרת ממסכתות אחרות עולה שהמונח היה מוכר בבבל, וידעו שם מהם סדרי הקבורה בארץ ישראל, ועוד הרבה . תופעה זו חוזרת בכל סדר טהרות, והעיר עליה גם זוסמן בהדגישו שהמסקנה יוצאת רק מעיון מעמיק בנוסחאות, ולא מבדיקה שטחית . 13 גודבלאט כל התיאור הוא דמיוני ומשקף את יחסי החכמים בבבל . איננו נוקטים עמדהלדעתו של לגבי גוף המעשה, אבל ודאי שהפרטים עוצבו בהתאם למה שהכירו אמוראי בבל . ראו גודבלאט, מרד . 14 לתיאור צורת הלימוד ראו במבוא הכללי לפירוש המשניות . 15 רמז לריש לקיש שהיה בעברו ליסטים .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help