sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא - אהלות 11 עדיין תופעת המקוואות רווחת מאוד ( סוסיא, שכונה אחת בציפורי, ומן הסתם בעוד מקומות שטרם נחפרו ) . מימי הבית ומדור יבנה מצויות עדויות רבות על שמירת דיני טהרה, והדברים ידועים . מנינו יותר שמירת טהרה, ויש לכך עדויות גם מדברי פילון, יוספוס ומהברית החדשה . על משלושים סיפורים על רקע זה ברור שמדור אושא ואילך מספר המקרים יורד פלאים . אם בדור יבנה זה הנושא המרכזי של 6 הסיפורים, הרי שמדור אושא יורד מקומה של הלכה זו, וגם דברים אלו ידועים . עם כל זאת, בספרות סיפורים על עיסוק בית המדרש בשאלות אלו, ועל סיפורים הלכה למעשה המשקפיםחז"ל מצויים גם לכאורה שמירה על הלכות טהרה . חכמי אושא מוסרים על סדרת מעשים, אבל אלו כנראה מעשים מן העבר, ביניהם : ואינןטומאהבומוחזקיןשהיו ( בית חורון מצפון לירושלים ) חוריןביתבסלעמעשהיוסירביאמר . " ופרשובמיםושראוסדיןלוהביאו,סדיןליהביאואחדזקןלהםאמר . מדרוןשהיהמפנילבדקויכולין " ( תוס', נידה מתיםמלאגדולבורשםומצאובדקונגובאמצעומקוםלחצדדיומקוםונמצאגביועל 7 ) 056פ"ח ה"ז, עמ' . פעם . כצפורןחלקהוהיתהבדקוה,טומאהבומוחזקיןשהיובשיחיןבמערהמעשהיוסירביאמר . " 2 מכתשתשםומצאובדקושבידיהןבקרדומותמהרסיןוכשהיוגשמיםמפנילתוכהפועליןנכנסואחת ) . 649 - 056" ( תוס', נידה פ"ח ה"ו, עמ' עצמותמלאה 6 על כך עמד כהן, מעשים . כדוגמה למעשים אלו הבאנו רשימה חלקית וקצרה : רגלו, ונכנס הרופא לחתכה . אמר לו כשתניח כחוט השערה . "מעשה ביוסף בן פיסקן שעלתה נומי ב 1 הודיעני, חתכה והניח בה כחוט השערה והודיעו . וקרא לנחוניא בנו ואמר לו, נחוניא בני, עד כאן היית חייב ליטפל בי, מכאן ואילך אי אתה חייב ליטפל בי . שאמרו חכמים אין אדם מטמא על אבר מן החי י חכמים אמרו על זה נאמר 'נפשי בכפי תמיד ותורתך לא שכחתי',אפילו מאביו . וכשבא דבר לפנ ) . 321" ( שמחות פ"ד הט"ו, עמ' ואומר 'יש צדיק אבד בצדקו ויש רשע מאריך ברעתו' . שם מסופר על עצמות שהתגלו באחת מלשכות המקדש, ואין שם 459 . תוס', עדיות פ"ג ה"ג, עמ' 2 דיון על כמות או על רוב מניין ובניין . . "ומעשה שהביאו קופה מלאה עצמות לבית הכנסת של טרסיים והניחוה באויר, ונכנס תודוס הרופא 3 וכל הרופאים [ עמו ] , ואמרו : אין כאן שדרה ממת אחד" ( בבלי, נזיר נב ע"א ) . . "רבי אליעזר אומר מעשה בבית דגון שביהודה שמת שם מת בערב פסח, והלכו הנשים וקשרו החבל 4 אותו האנשים, ונכנסו הנשים וקברו את המת, והלכו האנשים ועשו את פסחיהםבגולל, ומשכו ) . 313בטהרה ] " ( ספרי זוטא, יט טז, עמ' . "רבי יהודה אומר משם רבי יהשע סמך להן, סוכות טהורות לאכול בהן פסחים" ( תוס', פ"ז הט"ז,5 ) . 605 עמ' 7 וכן הסיפור כיצד טיהר רבי שמעון ברמעשה זה מצטרף לעדויות על עירוב מיסטיקה בדיני טהרה, ) . כמובן ייתכן שהמעשה לא נמסר במדויק ובמקור 349יוחאי את טבריה ( בראשית רבה, עט, עמ' השתמשו רבי שמעון בר יוחאי ואותו זקן בשיטות שגרתיות יותר, אבל לפחות בשלב העיצוב הספרותי חדרה המיסטיקה לתחום ההלכתי .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help