sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מבוא - אהלות 10 יכולים למצוא מוצא ולהגן על הלכות כמוהו כמיעוט הלכות . הוא נותן יתרון גדול ליודעי דת ודין . הם "מקלטי הטומאה"חפציהם, בעוד שהמאמין הפשוט מוצא עצמו ללא מוצא . הרושם הוא שחלק מ נוצרו בכוונה כדי להותיר פתח בידי תלמידי חכמים להציל את הרכוש מבלי לפגוע בהלכות טהרה . העיסוק בטהרה . לימוד מסכת אהלות בתקופה התנאית והאמוראית להערכתנו, כפי שנציגה להלן, מרבית ההלכות העקרוניות בהלכות טהרה בכלל, והלכות אהלות בפרט, נוצרו כבר בשלהי ימי בית שני . בית שמאי ובית הלל הם המתחילים את המחלוקות הראשונות, והרבה מהנושאים מתחילים למעשה כבר בימיהם . עסקנו בכך בהרחבת מה במבוא לסדר טהרות . עדיין יש יצירה הלכתית, אבל בדור אושא כבר איננו מוצאים יצירה חדשה אלא בעיקרבדור יבנה חזרה ופירוט על עמדות קדמונים . בפירושנו עמדנו על מקרים כאלה שבהם תנאים מאוחרים מביאים 2 עמדות או סופרים קדומים, ואינם מייצרים חידושי הלכה . אהלות מצטיירת כמסכת קשה במיוחד, " ( ירו', מועד קטן פ"ב נגעיםומןאהילותמןדקשייןבמועדמיליןאיתאמרכהנאנא : "כדברי רב כה יש דברים במועד שקשים מאהלות ונגעים ) . – ה"ה, פא ע"ב הבבלי קובע שאת מסכת אהלות תנא רבי יוסי ( עירובין עט ע"א ) . ברור שלא הוא העורך של כל אין כוונת התלמוד שהוא בעל כל המסכת, אלאהמסכת, הרי הוא נזכר בה בשמו פעמים מספר, ובכלל שהוא הדובר במחלוקת אחת מסוימת . אחת התופעות שהבחנו בהן היא שההלכה מדור אושא נוטה למגמת החמרה והאחדה . אם בדורות קודמים ניתנו מידות שונות למקרים שונים, בדור אושא נטו להאחדה, להתעלמות מפרטי משנה 3 ולהחמרה גות אופיינית לתחום שאיננו מבוצע הלכה למעשה, אין בו תקדימים . לדעתנו זו התנה חדשים ולא חריגות, וקל להחמיר בו . ממחקרים אחרים אנו יודעים שבתקופת בית שני הייתה שמירת 4 הטהרה רווחת ( לפי ריבוי המקוואות, ריבוי כלי החרס ומיעוט יבוא כלי חרס מחו"ל ) . בדור יבנה יש על היעדר עיסוק במקדש"פיצוי", וכאילו העיסוק בטהרה בא כמעיןעדיין עיסוק רב בטהרה 5 ובהלכותיו, וכמעין זכר למקדש . מאוחר יותר כמות העיסוק בנושא דועכת, וכנראה הסיבה לכך היא הלכתית, נפסק ( כמעט - ששמירת הטהרה נעשית נדירה יותר . השימוש בכלי אבן, שהוא חומרה חוץ תגלה בחפירות יורד בהרבה, אם כי לא נעלם, ובאתרים מסוימיםלחלוטין ) , ומספר המקוואות המ 2 מ"ה, ועוד הרבה . כגון פ"ב מ"ג ; פ"ג מ"א ; פ"ז מ"א ; פי"ז 3 פ"ג מ"א, מ"ב ; דברי רבי עקיבא שכלשהו מטמא ( פ"ב מ"א ) , כדעת שמאי הזקן ; עמדת רבי עקיבא שמה שלא מטמא במגע לא מטמא במשא ( פ"ג מ"א ) ; עמדת רבי יוסי שאבר שנחלק מטמא ( פ"ב מ"ו לעומת פ"ג מ"א ) , וכן רבי שמעון ( פ"ג מ"ב ; פ"ח מ"ה ) , ועוד . 4 ראו אדלר, הארכיאולוגיה של הטהרה . זו גם מסקנתם של חוקרים אחרים שעסקו רק במקורות הספרותיים, ואנו הצגנו אותה בקצרה לעיל . 5 ראו במיוחד אדרת, מחורבן לתקומה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help