sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא - אהלות 9 הלכות טומאת המת בספרות חז"ל שזו פעילותם שלהלכות טומאת המת הן דוגמה מצוינת לפעילותה של תורה שבעל פה . איננו קובעים חכמים בדווקא . חלק מההלכות נקבעו כנראה עוד לפני שהתגבשה הדמות החברתית של החכם . חלק מהן היו מקובלות גם על כתות אחרות . כל שאנו יכולים לקבוע הוא שבספרות חז"ל באים לידי ביטוי החוקר אינו יכולשינויים מהתורה שבכתב, הרחבות, תוספות, פרשנות ופירוט משפטי שאיננו בתורה . לקבוע ממתי הם, ומבחינה זו ההיפותזה שכך נהגו בני ישראל כבר בתקופת התנ"ך טובה כמו כל היפותזה אחרת . תחומי הנושאים העיקריים שבהם מצויים חידושים של תורה שבעל פה הם : הם . הטבילה במקווה, מים שאינם שאובים, בכמות מסוימת . המקוואות הראשונים שידועים לנו 1 מימי החשמונאים, ואז יש להם כבר ארכיטקטורה מגובשת, כפי שנָראה בנספח למסכת . רגליים לדבר שבשלב שלפני קביעת המקווה כדרך הטהרה היחידה היה שלב קדום של טהרה בהתזת מים . פירוט דיני מקוואות יבוא במשנת מקוואות, כפי שנפרשה אם יזכנו החונן לאדם דעת . . הרחבת המונח "אוהל" לכל בית . הרחבה זו מקובלת גם בכתות קומראן ונראית טבעית, אך יצרה 2 סדרת בעיות קשה, שכן האוהל טמא וצריך לטהרו, אבל בית אינו יכול להיות טמא שכן אי אפשר להטבילו . הניסוח המשפטי הוא שכל המחובר לקרקע אינו טמא ואינו יכול לקבל טומאה, כשם שאינו ול לקבל טהרה, אבל הבית המחובר לקרקע מטמא באוהל . כך נוצרה סתירה עם פסוקי המקרא יכ המדברים על טומאת האוהל . בתורה לא נאמר שהאוהל עצמו טמא ; חז"ל קבעו שגם האוהל עצמו מצומצם לחפץ מיטלטל בלבד . "אוהל"טמא, אבל כאן המונח ית וגם כל גג . דיונים ארוכים הוקדשו לגגות . חז"ל, ואולי אף קודמיהם, הבינו שאוהל הוא גם ב 3 קטנים, חלקיים, בלתי שלמים, בלתי אופקיים וכו' . כן דנו חכמים בשאלה מהו אוהל מינימלי וכו' . . האוהל גם חוסם את התפשטות הטומאה מחוצה לו . גם לכך הוקדשו דיונים, מתי האוהל חוסם 4 . "אוהל"שאיננה ולהיכן מתפשטת הטומאה, מתוך אוהל או מתוך סגירה . בתורה נזכרות נגיעה וטומאת אוהל בלבד . את יתר השיטות של העברת הטומאה ( היסט, משא ) 5 למדו חכמים מתוך השוואה למטמאים אחרים . . התורה מדברת על נגיעה, ותורת חז"ל יצרה שרשרת שבה הנוגע במי שנגע בטמא מת טמא טומאה 6 קלה יותר, וכן הלאה . מת, ותורה שבעל פה הרחיבה זאת על דם ( ראו פירושנו לפ"ב מ"ב ) , לעצם ולכמות . התורה עסקה ב 7 בשר קטנה ( ראו פירושנו לפ"א מ"א ) . על כל אחת מההרחבות הייתה נטושה מחלוקת . מחלוקת נוספת, או נכון יותר סדרת מחלוקות, היו על הצטרפות חלקי בשר קטנים לגודל מינימלי . בתוך הבית כגון"קופסאות"טמא, אך חז"ל מדברים על סדרה ארוכה של . לפי התורה כל אשר בבית נ 8 חורים בקירות, ברצפות, בין הקורות וכו' שניתן להטמין בהן חפץ, בתוך החדר, כך שלא ייטמא באוהל . "מקלטי טומאה"המת . אנו כינינו אותן לכך היא הכלל שדרך . בסך הכולל נוצר מספר גדול של כללים וכללי משנה ומקרים חריגים . דוגמה 9 טומאה לצאת ולא להיכנס . עסקנו בכך בסדרת משניות ( פ"ג מ"ז ; פ"ד מ"א, פ"ט ועוד ) , וראינו סדרת הלכות סותרות . ריבוי ההלכות והדיונים במקלטי טומאה מעלים את הרושם הידוע זה מכבר שריבוי

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help