sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מבוא - אהלות 8 שם המסכת השם "אהלות" נגזר מהמילה אוהל, שכן התורה מדברת על טומאת אוהל שחז"ל הבינוה כטומאה תחת גג אחד . שם המסכת מופיע רק הנגרמת משהות של המת בבית, או של אדם ( או כלים ) עם המת 1 בתלמוד הבבלי פעמים מספר ( עירובין עט ע"א ; פסחים נ ע"א ועוד ) , במסורות המיוחסות לתנאים, מופיע בבבלי חגיגה ( יא ע"א ) , אבל במסורות התנאיות "אהלות"אך הן בבבלי בלבד . יתר על כן, המונח ן השם "אהלות" נזכר, אך הוא נמצא המקבילות המונח איננו . במדרשי ארץ ישראל הקדומים אי במדרש תהילים ( א ח ; קד ט ) . מדרש זה נערך בארץ ישראל, אבל משוקעת בו גם מתורת בבל . אם כן, לא היה ידוע בארץ ישראל התנאית והאמוראית . "אהלות"השם תוכן המסכת ק הלכותמסכת אהלות עוסקת בטומאת מת על כל צורותיה . מפסוקי התורה המצוטטים ניתן להסי מספר : . הנוגע במת טמא ; לא נזכרת העברת טומאה במשא או במדרס, וזאת בניגוד לזב . 1 . כל אשר באוהל המת נטמא, וגם האוהל עצמו טמא . חז"ל וגם בני כתות קומראן ראו באוהל דוגמה 2 בלבד, וסברו שכל המכסה את המת טמא . שוויון זה מעורר בעיה באשר לדרך ההיטהרות . את האוהל ניתן להטביל, אך כיצד יוטבל בית ? . לא רק הנוגע במת נטמא אלא גם הנוגע בעצם ובקבר . בלשון משפטית הרי שהטומאה חלה גם על 3 חלק מהמת, וה"קבר" זוקק הגדרה האם הוא טמא משום שהוא נגע במת, כלומר שהטומאה עוברת בשרשרת באותה עצמה . ד, אך לא נאמר מהו . . חלל חרב איננו מת סתם, יש לו ביטוי מיוח 4 בדרך הרגילה . בנספח למסכת עמדנו על כך שחז"ל פירשו"רחיצה" . הטהרה על ידי הזיית מי חטאת, ו 5 רחיצה כטבילה . . גם האוהל טמא . 6 בפרשת המדיינים מסופר על המלחמה בהם, וממנה משתמעות עוד הלכות : רו . . הטמאים שנגעו במתים צריכים לשהות מחוץ למחנה עד שייטה 7 . רק כלי מתכת חייבים בטהרה, אם אפשר באש, ואם לא במים . לא ברור האם זו טהרה בגלל הנגיעה 8 במתים, או בגלל סיבה אחרת ( חז"ל פירשו שהיא בגלל טומאת גויים ) . 1 בבלי, פסחים נ ע"א ; חגיגה יד ע"ב ; סנהדרין לח ע"א ובבא מציעא פו ע"א . מסכת מכשירין נזכרת בשמה בירושלמי ( שבת פ"ז ה"ב, ט ע"ג ) . בכל האזכורים של אהלות מודגש שזו מסכת מיוחדת, קשה ולימודה נדיר, ולכן רק בודדים עוסקים בה .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help