sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

דב שוורץ 10 כלומר הם לא חתרו למוסדות רשמיים כוללים, ואף לא נדרשו לאידאולוגיה ציונית הצהרתית . בוועידת קטוביץ ניסחו את מטרותיה העיקריות של התנועה בעידוד עלייה ובתמיכה במושבות . תנועת חובבי ציון הגדירה עצמה בראש ובראשונה כתנועה פילאנתרופית . ההישענות על תמיכתו של הברון רוטשילד אפשרה את קיום התנועה ואת הגשמת מטרותיה . רק לאחר ייסודה של ההסתדרות הציונית, ואף לאחר הקמת המזרחי ( 1902 ) , הושמט מהתקנון של התנועה הייעוד של מעשי צדקה . קודם לכן היה ברור, שמלבד רכישת קרקעות עוסקת התנועה באחזקת ההתיישבות החקלאית בארץ ישראל ובמימונה . התנועה ראתה את ייעודה המרכזי בתמיכה בהתיישבות בארץ, ונמנעה מפעילות מדינית כמו פנייה לשלטון העות׳מאני . היסטוריונים לא מעטים רואים את חשיבותה הגדולה של התנועה בסלילת הדרך לציונות ההרצליאנית . אגודות בוולוז׳ין האגודות הופיעו במקומות שונים, וכדאי לעמוד בקצרה על זיקתן לסביבתו של הנצי״ב . בישיבת וולוז׳ין פעלו אגודות וולונטריות של חובבי ציון כדוגמת ״נצח ישראל״ . כתב הרב מאיר בר-אילן ( ברלין, 1880 - 1949 ) , בנו של הנצי״ב ומנהיג המזרחי במשך שנים רבות, על אגודת ״נס ציונה״ : [ בני הישיבה ] יסדו חברה של ״חיבת ציון״ [ . . . ] שם החברה היה ״נס ציונה״ בראשי-תיבות קראו לה ״נץ״, ואת החברים ״נצים״ . על האגודה נמנו אז מבחירי בני-הישיבה ומן החשובים שבהם, שהיו אחרי כן רבנים מפורסמים, עסקנים ומנהיגים אנשי-שם של ״המזרחי״ . כמה מן ה״נצים״ של הימים ההם הם כעת [ 1933 ] גם אנטי-ציוניים מובהקים ומקצתם הם מנהיגים של ״אגודת-ישראל״ . בימים ההם היתה לה לאגודת ״נס ציונה״ בוולוז׳ין השפעה על חוגים ידועים ביהדות, בייחוד בין תורניים . משום שהמכתבים שהיו נשלחים בשם האגודה הכילו הרבה חומר לרעיון ישוב ארץ-ישראל ותשובות על טענות המתנגדים, שכל-כולו ספוג דברי-תורה ויראת-שמים . מנהיגי האגודה עמדו בקשר עם גורמים שונים בחיי היהודים, ועם גאונים גדולים, סופרים מפורסמים, עתונאים, 6 בייחוד עם עסקנים ידועים כחובבי-ציון . לפי בר-האגודה הגדירה את עצמה כפעילה למען ארץ ישראל ״על טהרת הקודש״ . אילן הייתה זו אגודה סודית, שחבריה נהגו מנהג של כת סגורה ( טקסי קבלה ) . אף על 6 הרב מאיר בר-אילן ( ברלין ) , מוולוז׳ין עד ירושלים, מהדורה חדשה בעריכת י׳ ברנשטיין וי׳ תירוש, תל אביב תשל״א, א ( להלן מוולוז׳ין עד ירושלים ) , עמ׳ 166 - 16 . על פי איגרות ביחס ל״נס ציונה״ . ראה להלן בהמשך ספר זה, מארכיון המכון לחקר הציונות הדתית .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help