sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא 1 והגיוני . אחד היוצאים מן הכלל בספרות הדתית המוסלמית הוא אלגזאלי, שמבנה הדיון שלו דומה למה שעשה ר׳ בחיי, בכך שהוא דן דיון עצמאי בנושאים השונים, והמקורות משמשים רק אסמכתאות לסיכומיו . מבחינה זו ספרו של ר׳ בחיי קרוב יותר לספרי הפילוסופים, או לספרי תיאולוגים שהיו קרובים לפילוסופיה, כמו פכ׳ר אלדין אלראזי ( מת 09 1 ) , מאשר לכתבי המיסטיקנים . צריך לזכור כי גם אלגזאלי היה קרוב לפילוסופיה וחיבר ספרים בתחום זה, למשל סיכום הפילוסופיה ״מגמות הפילוסופים״ ( מקאצד אלפלאספה ) , או ספר ההפרכה ״מפלת הפילוסופים״ ( תהאפת אלפלאספה ) , או ספרים כמו משכאת אלאנואר ( גומחת האורות ) , שמשלב מיסטיקה ופילוסופיה . ספרו של ר׳ בחיי שמבנהו מושפע מספרו של רס״ג אמונות ודעות, אינו מיוחד רק 19 הרעיון המרכזי מופיע בכותרת ספרו – חובות הלבבות . בצורתו אלא גם ברעיונותיו . כנגד חובות האיברים, כלומר, מצוות כמו הקמת סוכה, אכילת מצה, צדקה, ר׳ בחיי מעמיד את חובות הלב, שמקורן בשכלו ובהבנתו של האדם . אמנם חז״ל דיברו על כוונה לפני קיום מצווה, אולם לא העמידו את כל המצוות שאינן קשורות לאיברים כקטגוריה בפני עצמה, שחשובה אף יותר מן המצוות הפיזיות . למעשה, אומר ר׳ בחיי, כי לא ייתכנו חיי דת אמיתיים ללא קיום של חובות הלבבות, ואלה מתבטאות בכל שערי 0 השקפות לא ספרו . אין כל ערך בקיום חובות האיברים ללא קיום חובות הלבבות . 1 ויותר מכך, חובות האיברים מוגבלות במספרן, בעוד נכונות עלולות לפגוע במעשים . כדאי לציין בהקשר זה כי ר׳ בחיי רואה בספרו שחובות הלבבות כמעט אינסופיות . ולכן הספר מתחיל באלוהים, יצירה ששייכת לתחום של התיאולוגיה, המדע האלוהי, מציאותו, ייחודו ותאריו, ומסתיים באהבת אלוהים . לפיכך עיקר הספר הוא הדבקות באל דרך קיום מצוותיו, יראתו ואהבתו . ר׳ בחיי מציין שלא מצא בכתבי קודמיו דיון בחובות הלבבות, ושהוא הראשון לעסוק בסוגיה חשובה זו . אפשר להוסיף על כך שהוא הראשון שפיתח תורת מוסר שמקורה אלוהי ושהיא מכוונת כלפי אלוהים . למעשה פועל יוצא של קיום מצוות האל הוא התנהגות מוסרית, אבל המטרה העיקרית היא להודות לאל על חסדיו לאדם, לירא אותו ולאהבו . אחת החובות המרכזיות של הלב היא טיהור הייחוד וטיהור המעשה . במילים אחרות, הסרת הצביעות הן מן המחשבה והן מן המעשה . האל הוא אחד באמת ואינו 19 על הפירושים השונים שנכתבו על חובות הלבבות בתרגומו של אבן תיבון בתקופות שונות ראה גריס, ספרות המוסר, עמ׳ 0 – . פירושים אלה מעידים על החשיבות הרבה של הספר כיצירה המכוונת את האדם לרכוש מידות טובות דרך הקִרבה לאלוהים . 0 דן, מיסטיקה יהודית, עמ׳ – . 1 הקדמה, עמ' 197 – 198 . טקסט, עמ׳ רנ – רנא . השער השלישי, פרק ג, סעיף ה . אלעלם אלאלאהי . הקדמה, הערה 1 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help