sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

1 ספר ההדרכה אל חובות הלבבות הברורים בעולם, שמטרתם היא להועיל לו ( השער השני ) . היות שה׳ הוא ישות מיוחדת, שאין לה כל דמיון לנבראים והוא אשר ברא את העולם, והיות שהוא עוזר לאדם, האדם צריך לעבוד אותו ( השער השלישי ) ולבטוח בו בלבד ולא לסמוך על האמצעים והסיבות שנקרים בדרכו ( השער הרביעי ) . האמונה כי ה׳ הוא אחד באמת וכי הוא הראוי ביותר לעובדו, בגלל חסדיו לבני האדם, צריכה להיות אמונה אמיתית שאינה מעורבת בשיקולים זרים, כמו התפארות ואמונה בכוחות אחרים לבד מאלוהים . לפיכך, כשם שהאדם צריך לדעת כי ה׳ הוא אחד באמת ואין כמותו דבר, כך הוא חייב לעבוד אותו בכנות, כאשר כל מעשיו יהיו מכוונים לקיים את מצוותיו ולא בשל שיקולים זרים ( השער החמישי ) . פועל יוצא של אמונה אמיתית בייחוד ה׳, בכוחו ובחסדיו לבני האדם, היא הכניעה לה׳ והענווה לפניו ( השער השישי ) . כיוון שבני האדם אינם יכולים לעמוד תמיד בדרישות אלה של טיהור הייחוד והמעשה לה׳, הוא מאפשר להם לתקן את דרכיהם על ידי חזרה בתשובה ( השער השביעי ) . כדי לדעת אם אדם נוהג כהלכה, אם הוא אכן מטהר את הייחוד של ה׳ ומקיים מצוות למען ה׳, עליו לעשות חשבון נפש תמידי ( השער השמיני ) . חשבון הנפש הזה עוזר לו לדעת אם הוא עובד את העולם הזה, אם העולם הזה הוא ערך חשוב בעיניו או לא . זאת היות שמי שעובד את העולם הזה אינו יכול לעבוד את ה׳ בכנות . התפנות לעבודת ה׳ אמיתית מושגת על ידי הרחקת העולם הזה וקנייניו מנפשו ומעשייתו של האדם . לכך מקדיש ר׳ בחיי את השער התשיעי, שער הפרישות . ר׳ בחיי קושר בקשר הדוק את ייחוד האל האמיתי עם אהבתו, שהוא הערך העליון ביותר של המאמין . מי שקרוב לה׳ דרך עבודתו הכנה ומכיר בכוחו ובגדולתו ירא אותו, לא יראת פחד אלא יראה הנובעת מרוממות האל, וזוהי היראה המביאה לאהבת ה׳ האמיתית ( השער העשירי ) . ר׳ בחיי יוצר שיטה מסודרת והגיונית שמביאה את האדם ליעדו העליון . כשם שהסדר וההיגיון קיימים במבנה הכללי, כך הם קיימים במבנה של כל שער ושער, הנפתח בהגדרת הנושא או המושג הנדון וממשיך בפירוט הסוגיות אשר נדונות בהמשך השער . כל פרק מלווה גם באסמכתאות מתוך המקורות היהודיים והמקורות 1 בדיונו של ר׳ בחיי מופיעים הזרים, שאינם מהווים את הבסיס לתורתו של ר׳ בחיי . 18 למרות ההסתמכות על מקורות 17 ופירושים מטפוריים . משלים, סיפורים, אנקדוטות זרים, בעיקר אסלאמיים, היצירה אינה דומה במבנה ליצירות אסלאמיות שעסקו בנושאים מיסטיים . אלה מורכבות בעיקר מאוסף של אמירות ומסורות, שאמנם מסודרות לפי נושאים, אבל רק לעתים רחוקות מחבריהן דנים בהן דיון עצמאי, שקול 1 דן, מיסטיקה יהודית, עמ׳ . 17 פעמים רבות ר׳ בחיי משווה בין התנהגות האדם כלפי מי שמיטיב עמו, אם זה שליט ואם זה אדם רגיל, לדרך שבה המאמין צריך לנקוט כלפי ה׳ . ראה למשל, השער השמיני, פרק ג, סעיף יד . 18 למשל עיר קטנה ( קהלת ט, יד ) היא בהשאלה האדם . ראה השער החמישי, עמ׳ 19 – 197 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help