sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מקבילות . לא ארחיב בשאלה זו, משום שהיא יותר היסטורית מאשר פילוסופית . באמצע האלף הראשון לפני הספירה החלו אנשים בהודו לעזוב את בתיהם, את כפריהם, את העולם הוֶדי המוּכר, הריטואלי, המשפחתי, ולצאת למסע של התבודדות ונדודים ביער . היה זה מהפך בהיסטוריה התרבותית של הודו, מהפך שהתבטא במעבר חד מהודו וֶדית להודו של "היער", של היוגה והמדיטציה ; מהודו של מעורבות בעולם להודו של שלילתו ; או, כאמור, הסטתו מהמרכז לשוליים, מהודו של "חיצוניות" להודו של "פנימיות" . ההיסטוריונים אינם יודעים מדוע דווקא בתקופה זו החלה היציאה של בודדים ליער . יש ביניהם המדברים על אורבניזציה והתפתחות מסחרית שפרצה את המבנה הכפרי הסגור ; על רעיונות שהחלו "לנדוד" יחד עם טובין של מסחר . יש כאלה המדברים על הסתאבותו של הממסד הבראהמיני כגורם לנטישת החברה ו"הדת הממוסדת", וניסיון למצוא לה אלטרנטיבה, ואחרים מציעים - משערים שאולי הייתה זו מגיפה שגרמה לייאוש מהחיים היומיומיים וממה שהעולם היומיומי יכול להציע . יחידים מתוך החברה עזבו אותה, אפוא, ו"יצאו ליער" — מושג או דימוי שבהקשר זה איננו מתייחס כלל לעצים או לצמחייה, אלא מציין את מה שניתן לכנותו "ישימון", מקום מחוץ לחברה, לציוויליזציה, לעולם המוכָּר . הדימוי ההודי של היער מזכיר ומתכתב עם דימוי המדבר היהודי - נוצרי, המציין חלל פתוח שבו עשויה להתחולל טרנספורמציה, שבו ניתן לפגוש את האלוהים או האלוהות, שבו אפשר להקשיב למה שנבלע ביומיומיות הרועשת . סלמן רושדי בהאדמה מתחת לרגליה כותב על הפרושים או היוגים של ארץ הולדתו, הודו : "היחידים שיכולים לראות את התמונה כולה הם אלה היוצאים מחוץ למסגרת" . "היער" הוא מה שמחוץ למסגרת, ויותר משהוא מרחב פיזי הוא מבט שאינו מחויב

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help