sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 במזמור אחד א שר ל ב ובמזמור אחר ב שר ל א . הווה אומר שכל אחד, ובעצם כל דבר יכול להיחשב לאלוהי בתנאי שהשירה מוקדשת לו ) באחד המזמורים האלוהות היא סכו"ם במטבח ( . הווה אומר שהתרבות הוֶדית מכוננת עולם מקודש באמצעות שירים, מילים, צלילים, שפה . הנקודה הזאת חשובה לענייננו, משום שהתרבות היוגית מהווה אלטרנטיבה לתרבות הוֶֶדית . הראשונה ) הוֶדית ( מכוננת עולם, השנייה ) היוגית ( עוזבת אותו או מעבירה אותו לשוליים ; הראשונה מושתתת על שפה, השנייה נטועה בתוך שתיקה . הראשונה "מנוהלת" על ידי הבראהמינים ) המילה בְּרָאהְמָנָה, או "בעברית" בראהמין, נגזרת מהשורש הסנסקריטי בְּרוּ √ , המציין "דיבור" או הפקת צליל ; בראהמין משמעו מילולית "דברן", מי שאחראי על השפה, וככזה "שולט" בעולם שהשפה מכוננת ( , והיא מתייחסת לעולם דינמי של ריבוי . השנייה מתעניינת בתודעה כשלעצמה ולא בעולם, והקיום האנושי האידיאלי בעיניה הוא סטטי, בלתי משתנה, מנותק מהשתוקקות ופעולה . בטקסטים הוֶ דיים ישנם מספר אזכורים קצרים של דמות שבעיניי היא "האחר" של האדם הוֶ די, "האחר" של הבראהמין או הרִ ישִי . דמות זו מכונה בוֶדָ ה "מוּני" ) מילולית : "שתקן" ( או קֶשִין ) "סבוך השיער" ( . במזמור 136 . 10 של הרִ ג - וֶדָ ה הוא מתואר כ"משוגע מרוב שתיקה" ) unmadit ā mauneyena ( , כנווד ) ולא "בעל בית" ( , וכמי שמסוגל לרחף באוויר ) antarik ş e ņ a patati ( , מה שמזכיר את "הכוחות היוגיים" מפרק ג ביצירתו של פטנג'לי . אני מבקש לראות בשתקן סבוך השיער המוזכר בוֶ דה אבטיפוס של היוגי כפי שהוא מתואר ביוגה - סוטרה . החוקרים חלוקים ביניהם בשאלה, האם היוגה צמחה מתוך העולם הוֶ די או שהמדובר בתרבות עצמאית נפרדת ; האם המדובר במסורת אחת שהתפצלה לשתיים או בשתי מסורות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help