sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מנחם פינקלשטיין 12 לבין זכויות הפרט וכבוד האדם . ביסוד הדברים אין מצויים לדעתו עקרונות מוסריים ודמוקרטיים בלבד, אלא שמדובר במורשתו, ההיסטורית והאקטואלית, של העם היהודי . אכן, בהיותם אלפי שנים בגלות, לא עסקו היהודים באופן מעשי בשאלות הכרוכות בלחימה, וממילא מיעטו להגות בדילמות המוסריות העומדות בפני גוף מדיני החייב להשתמש בכוח לשם הגנה עצמית . חידוש ההתיישבות היהודית בארץ ישראל והקמת כוח יהודי הציבו דילמות מוסריות חדשות, 7 ואלתרמן נדרש אליהן בשיריו . גם על הליכי משפט צבאי כתב אלתרמן ב"טור השביעי", כמו "משפט כפר קאסם" ו"משפט" טוביאנסקי, וכן נדרש לא אחת לעקרונות כלליים של המשפט . גם בכך אעסוק לא מעט בספר זה, ובין השאר אֶבחַן כיצד עקרונות שעמד עליהם בזמנו המשורר משתקפים בפסיקה רלוונטית — ישנה וחדשה כאחת . בראשית שנות האלפיים, בעיצומם של ימי הלחימה בטרור, נעזרתי אפוא רבות בשירי "הטור השביעי" של אלתרמן, ושמחתי להימנות עם נוספים שעשו כן . בפגישתו הראשונה כרמטכ"ל עם פורום המטה הכללי, קרא רב-אלוף משה יעלון את שירו המפורסם של אלתרמן "על זאת" מ- 1948 המגנה בחריפות ירי קטלני בתושבי יישוב ערבי שבוצע במהלך מלחמת העצמאות, 8 ובאיגרות 7 לנושא זה מוקדש ספרו של אהוד לוז מאבק בנחל יבוק — עוצמה, מוסר וזהות יהודית ( מאגנס, תשנ"ט ) ( להלן : מאבק בנחל יבוק ) . הרמב"ן, בפירושו לתורה, עומד על טעם הציווי : "כִּי תֵצֵא מַחֲנֶה עַל אֹיְבֶיךָוְנִשְׁמַרְתָּמִכָּל דָּבָר רַע" ( דברים כג, י ) , ואומר כי לדעתו בא איסור כללי זה בתורה, משום שידועה היא הירידה המוסרית השכיחה בעת מלחמה : "היָשָר בבני אדם בטבעו יתלבש אכזריות וחֵמָה כצאת מחנה על אויב, ועל כן הזהיר בו הכתוב : 'ונשמרת מכל דבר רע'" . בהמשך אותו עניין בספר דברים, נאמר : "וְהָיָה מַחֲנֶיךָקָדוֹשׁוְלֹא יִרְאֶה בְךָעֶרְוַת דָּבָר וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ" ( דברים כג, טו ) . "קדושת המחנה" היוצא למלחמה קרובה ל"טוהר הנשק" . מעניינת לדעתי העובדה כי בפסוק זה נמצא טעם תועלתני, היינו, על המחנה להיות טהור, כדי למנוע מפלה ולהבטיח את הניצחון הצבאי : "לְהַצִּילְךָוְלָתֵת אֹיְבֶיךָלְפָנֶיךָ" . לימים יכתוב אלתרמן בקשר ל"טֹהַר לֵב-וָנֶשֶׁק" של "דְּמוּת לְחִימָה עִבְרִית" : אוּלַי דָּבָר פָּעוּט הוּא צֶלֶם הָאָדָם . . . אַךְ הוּא לַנִּצָּחוֹן אוּלַי פּוֹתֵח דֶּלֶת . "ליצחק שדה" הטור השביעי א 306 , 307 ( 1949 . 10 . 9 ) ( להלן : "ליצחק שדה" ) . 8 על שיר זה ראו להלן, חלק שישי . בספרו דרך ארוכה קצרה 152 - 154 ( רמי טל עורך, משכל, תשס"ח ) ( להלן : דרך ארוכה קצרה ) מצטט יעלון את השיר במלואו, ומציין כי שלח שיר זה למפקדי היחידות בהיותו מפקד אוגדת יהודה ושומרון, ולאחר מכן כרמטכ"ל .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help