sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 הקדמה בנשק מבחינת מטרתו . המדינה חייבת להגן על חיי אזרחיה ועל עצם קיומה, ולאחוז בנשק לשם כך ; גם זו חובה מוסרית מן המעלה הראשונה . 4 אלתרמן כלכל ב"טור השביעי" את שתי המשמעויות האלה גם יחד — הן הצדקת השימוש בכוח הן החשיבות בריסונו, ובהתאם יבואו שני צדדים אלה לידי ביטוי בחיבור זה . 5 מטבע הדברים אייחד בספר מקום רב לפעילותו של צה"ל מול אוכלוסייה אזרחית . אלתרמן הבין את התנאים המורכבים והרגישים שצה"ל נאלץ לפעול בהם בתקופת המִמשל הצבאי, ועם זאת, יצא נגד נשיאת שֵׁם הנימוק הביטחוני לשווא . כך, כל אימת שעלה חשד לפגיעה בלתי מוצדקת באזרחים, דרש לקיים חקירה, למצות אותה ולא לטייחה, וכן הטיף למיצוי הדין עם האשמים . לדידו, הצורך בחקירת האשמים ובענישתם גובר גם על חששות שהושמעו כבר אז מפני "פגיעה במורל הצבאי", או מפני תסמונת "עורך הדין הצמוד" . 6 יש לזכור שמדובר בשנותיה הראשונות של המדינה, וכבר אז דגל המשורר בחופש הביטוי, בזכותו של הציבור לדעת, ובאי מתן חסינות לאיש . כבר אז עמד על כך שיש לקרוא לדברים בשמם, ולא רווה נחת מ"כיבוסי מילים" למיניהם . כבר אז הייתה גישתו ערכית ולא פורמליסטית, ובטורו ביקש לאזן בין דרישות הביטחון המוצדקות הביטוי "טוהר הנשק" במשמעותו המקובלת היום נולד כנראה בשנות השלושים של המאה שעברה, בעת מאורעות תרצ"ו - תרצ"ט ( 1936 - 1939 ) , ונגע למדיניות ההבלגה של היישוב ביחס להתקפות הטרור . בספרה על ברל כצנלסון הביאה אניטה שפירא מדברים שנשא בקונגרס הציוני הכ"א, שם אמר : "הבלגה משמע : יהי נשקנו טהור . אנו לומדים נשק, אנו נושאים נשק, אנו מתייצבים בפני הקמים עלינו . אך איננו רוצים שנשקנו יוכתם בדם נקיים" — אניטה שפירא ברל — ביוגרפיה 588 - 589 ( עם עובד, תש"ס ) ( להלן : ברל ) . 4 וראו לגבי שני ההיבטים, אסא כשר אתיקה צבאית פרק ג ופרק ד ( משרד הביטחון — ההוצאה לאור, תשנ"ו ) . וכן ראו ורד לוי-ברזילי שבע-עשרה שיחות עם אסא כשר 127 - 152 ( כנרת, זמורה-ביתן, תשס"ה ) . בלב העניין עומדת השאלה כיצד ליישב בין שתי החובות, ה"מושכות" לא אחת לכיוונים מנוגדים ; כיצד ידורו בכפיפה אחת "כוח הזינוק" ו"כוח הריסון", כלשון אלתרמן בטור "לדוד בן-גוריון" הטור השביעי ה 283 , 284 ( 1956 . 10 . 5 ) . 5 דומני כי ביטוי תמציתי לשני ההיבטים מופיע בדברי רש"י ( מן המדרש ) על הפסוק "וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֵר לוֹ" ( בראשית לב, ח ) , בקשר להכנות יעקב למלחמה בעֵשָׂו אחיו . כתב רש"י : "ויירא — אם ייהרג" ; "ויֵצר לו — אם יהרוג הוא את אחרים" . 6 צירוף לשון שבהקשר הצבאי משתמשים בו כדי להצביע דווקא על אי הצורך בייעוץ משפטי . הווה אומר : על החייל להילחם בלי שיהיה "צמוד" אליו עורך דין . נראה שהשימוש בביטוי, במשמעות זו, החל לאחר משפט כפר קאסם — ראו להלן חלק שמיני, פרק ד, וכן ה"ש 522 .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help