sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מנחם פינקלשטיין 10 ההגנה עליה מפני אויביה הזוממים כל העת להשמידה . צודק הדבר, לפיכך, כי המדינה המותקפת תשתמש בנשק כדי להשיב מלחמה שערה . ואולם, עם כל הערצתו את צה"ל ואת מפקדיו וחייליו, האמין המשורר בכל מאודו כי שמירה על רמתו המוסרית של צה"ל היא חיונית, וכי המטרה אינה מקדשת את כל האמצעים . בכל מקרה שבו סבר אלתרמן כי חיילי צה"ל או מפקדיו התנהגו שלא כשורה ופגעו בערך של "טוהר הנשק", הגיב על כך בחומרה בטורו השבועי . לדעתו, חוסן צבאי וחוסן מוסרי — חד הם . 2 אכן, מן הראוי לעמוד בפתח הדברים על נקודה המצויה בלב חיבור זה, והנוגעת לדילמה המוסרית הכרוכה בהפעלת כוח, ולמעשה — למושג "טוהר הנשק" עצמו . מונח זה קנה לו אחיזה כמבטא את עניין השימוש המרוסן בנשק, ובמידה הנדרשת בלבד לביצוע המשימה הצבאית, באופן שלא ייפגעו חפים מפשע . 3 ואולם, משמעותו של צירוף לשון זה יכולה לחול גם על צדקת עצם השימוש 2 השוו לפסיקת בית המשפט העליון, למשל, בג"ץ 99 / 1284 פלונית נ' ראש המטה הכללי , פ"ד נג ( 2 ) 62 , 69 ( 1999 ) : "חוסנו ועוצמתו של צה"ל שואבים משני מקורות : האחד, חוסנו המוסרי, על הנורמות, הערכים ודפוסי ההתנהגות המונחים בבסיסו ; והשני חוסנו הצבאי, הסומך בין השאר על המשאב האנושי והמקצועי" ( השופטת טובה שטרסברג כהן ) . וכן ראו בג"ץ 80 / 320 קוואסמה נ' שר הביטחון , פ"ד לה ( 3 ) 113 , 132 ( 1980 ) : "הנשק המוסרי אינו נופל בחשיבותו מכל נשק אחר, ואולי עולה עליו — ואין לך נשק מוסרי יעיל משלטון החוק" ( השופט חיים כהן ) . יצוין כי דבריי שבפסקה למעלה, העוסקים בעמדתו של אלתרמן לגבי פגיעה ב"טוהר הנשק", הובאו על ידי בית המשפט העליון ( השופט חנן מלצר ) אגב הפניה למאמרי, העומד ביסוד ספר זה — ראו בג"ץ 08 / 7195 אבו רחמה נ' הפצ"ר , תק – על 2009 ( 3 ) 357 ( 2009 ) , פסקה 11 לפסק הדין . הוסיף בית המשפט ( בפסקה 12 ) : הנה כי כן, הכוח המוסרי-ביקורתי שביצירתו של אלתרמן הופנם בצה"ל והן המפקדים והן מקבלי ההחלטות המעין-שיפוטיות בצבא ומחוצה לו ראו עצמם מחוייבים לשיטתו . גישה זו יש לשמר . וכן ראו דברי השופט אליקים רובינשטיין באותו פסק דין, שבהם התייחס לעמדתו של אלתרמן בנושא "טוהר הנשק", וסיים דבריו ( בפסקה י"א ) : "דברים שכתב אלתרמן מכבר, לא נס ליחם" . וראו גם פסקי הדין המצוינים בה"ש 611 להלן . 3 ב רוח צה"ל ( "הקוד האתי" ) , המסמך המבטא, ככתוב בו, את "תעודת הזהות הערכית של צה"ל", מנוסח ערך "טוהר הנשק" כך : החייל ישתמש בנשקו ובכוחו לביצוע המשימה בלבד, אך ורק במידה הנדרשת לכך, וישמור על צלם אנוש אף בלחימה . החייל לא ישתמש בנשקו ובכוחו כדי לפגוע בבני אדם שאינם לוחמים ובשבויים, ויעשה כל שביכולתו למנוע פגיעה בחייהם, בגופם, בכבודם וברכושם .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help