sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | בתי ספר ייחודיים - האומץ להרהר ולערער על המובן מאליו הפרק השלישי יציב את תופעת החינוך הייחודי בישראל כחלק ממגמה כלל - עולמית של הקמת בתי ספר ייחודיים בעלי מאפיינים ציבוריים - פרטיים . הגלוקליות של הייחודיות החינוכית בישראל תושווה לייחודיות החינוכית שצמחה החל משנות השישים של המאה ה - 20 בארצות הברית ומאוחר יותר גם בבריטניה . הצגת דגמי הייחודיות מן העולם תאפשר להעמיק את ההבנה של הדגמים הישראליים תוך בחינת קווי הדמיון והשוני ביניהם . הפרק הרביעי יציג את התופעה מנקודת המבט של מדיניות החינוך . הפרק יציע שתי נקודות מבט להבנת הכוחות הפוליטיים המעצבים את שדה הייחודיות החינוכית בארץ הן ברמת המשילות הן ברמת השטח . נקודת המבט הראשונה סוקרת את המדיניות בנושא ובעיקר את ניירות העמדה הרבים שעסקו בו בהזמנת משרד החינוך . נקודת המבט השנייה, ה"שיחית" ( במובן של discourse ) , שמתמקדת ביחסי הכוחות ובאינטרסים המעצבים בפועל את המדיניות, תציג את כללי הפעולה הסמויים שמעצבים בפועל את שדה הייחודיות החינוכית בישראל . הפרק החמישי והאחרון בשער זה יאפשר הצצה נדירה לקולות המקוריים שמאחורי הקמת בתי הספר הייחודיים בעשורים האחרונים בישראל . בפרק יוצגו מגוון קהילות המקימים ומערכות השיקולים הערכיים והמעשיים שלהם, לצד האופן שבו הם מתארים את קובעי המדיניות החינוכית ואת הדינמיקה ביניהם, שמעצבת בסופו של דבר את המציאות החינוכית - ייחודית בשדה החינוך . הפרק מתבסס על ניתוח ראיונות עומק רבים שערכתי בנושא, והוא מאפשר הבנה מורכבת ומעמיקה של תופעת הייחודיות החינוכית בישראל . השער השני, שנכתב עם איילת גיל - רונן כשותפה מרכזית ובסיוע שותפות נוספות למחקר ולכתיבה, נועד להציג את מהפכת הייחודיות החינוכית העמוקה ההולכת ומתרחבת בשטח, על גווניה וסוגיה, במטרה להביא אותה למודעות הציבורית ולהכניסה לתוך השיח הציבורי . השער מקדיש פרק נפרד לכל אחד מסוגי הייחודיות העמוקה הקיימים בשדה והצובעים אותו בצבעים חינוכיים עזים ומסעירים . תמונת המצב המוצגת בפרקי השער ממחישה עד כמה מהפכת החינוך הייחודי נוכחת בשטח ובעלת שורשים עמוקים בכל חלקי המערכת החינוכית בישראל . לצד זאת, הצגת שלל סוגי הייחודיות, על הרעיונות העמוקים שמעצבים אותם ועל תהליכי ההרהור והערעור על ה"מובן מאליו" הבית - ספרי שהם מעזים להציע, תמחיש גם את כברת הדרך הארוכה שהחינוך הציבורי צריך עדיין לצעוד כדי להיות ייחודי באופן עמוק, כולל ומהותי .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help