sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | מחקר ויישום בהערכה לשם למידה ( הל"ל ) של תלמידים ומורים בישראל מיצוי הפוטנציאל מצריך ידע פדגוגי של המורה בתחום הדעת, שכן עליה לנסח שאלות אשר יאפשרו לה לחשוף את הבנות הלומדים, לאבחן אותן במהירות, לבחור באסטרטגיית תגובה ( או ניווט ) מתאימה וליישמה בזמן אמת . הדברים שלעיל מבהירים את הפוטנציאל הגלום בהל״ל לקדם את סוג הלמידה הרצוי אשר תואם את יעדי החינוך במאה ה - 21 . אולם אם לשפוט לפי היישומים שלה במערכות חינוך למיניהן, הרי דומה שהל"ל אינה מצליחה לממש את הפוטנציאל הזה באופן מספק ( 2009 Klenowski, ) . יש הטוענים כי הדבר נובע מיישום "לפי הספר" בִּמקום "לפי הרוח" ( Marshall & Drummond, 2006 ) ; אחרים מייחסים זאת להֶעדר מוטיבציה של הלומדים להשקיע מאמצים בלמידה מעמיקה, או למיומנויות למידה לוקות בחסר ; ויש התולים את האשם במדיניות האחריותיוּת של מערכת החינוך, מדיניות המתבססת על מבחנים חיצוניים וגורמת למורים ולתלמידים להתמקד בציונים במקום בלמידה ( 2011 Berliner, ) . יש לחקור אפוא את מאפייני ההֶקשרים שהל״ל מעוגנת בהם, וזאת על מנת לעמוד על הגורמים והתנאים המסייעים לממש את הפוטנציאל שלה ועל אלה המקשים את מימושו . חלק גדול מהפרקים שבאסופה מתארים מחקרים בנושא זה אשר נערכו בבתי ספר בארץ . ההֶקשרים שהל״ל מעוגנת בהם תרבות כיתתית תרבות כיתתית מבטאת מערכת של ערכים, ציפיות, אמונות, תפיסות, נורמות, כלים, מנגנונים וכן את דרך חלוקת העבודה בין השותפים בתהליך ההוראה - למידה . היא תוצר של ריבוי אינטראקציות בין השותפים הללו ( & Cobb Yackel, 1998 ; Gill & Boote, 2012 ) . תרבות כיתתית אשר משקפת תפיסות הל״ה ברוח הגישה התרבותית - חברתית הקונסטרוקטיבית ללמידה ( Vygotsky, 1978 ) , מאפשרת השתתפות אמיתית של לומדים בתהליך ההערכה ( Stiggins, 2005 ) ומעודדת אותם לקחת חלק פעיל בהכוונת הלמידה שלהם ( Boekaerts Corno, 2005 & ) . תרבות כזו מתאפיינת ביחסים דמוקרטיים בין השותפים : החלטות המתקבלות בהסכמה, דיאלוג בין השותפים והענקת חופש בחירה ( בד בבד הלומדים מקבלים אחריות ללמידתם ) . תרבות כזו גם מתאפיינת ביחסי אמון וכבוד הדדיים, בשיתוף פעולה, בעזרה הדדית, בשיתוף בידע, באכפתיות ובנורמות המבטאות שקיפוּת והוגנוּת . היא מעודדת תקשורת פתוחה, שונוּת, גיוון, גמישות ארגונית ומחשבתית ושימוש ברפלקציה כדפוס חשיבה ( טישמן,

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help