sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | מחקר ויישום בהערכה לשם למידה ( הל"ל ) של תלמידים ומורים בישראל הל"ל מבוססת על תפיסת התהליך החינוכי כדיאלוג תלוי הֶקשר חברתי - תרבותי . היא מעוגנת בפרדיגמה של "למידה במרכז" ( learning - centered paradigm ) , ולפיה על ההוראה לסייע לתלמיד להבנות את הידע שלו . בהתאם לכך המורה הופך מתווך אשר מזמן לתלמידיו סביבת למידה מתאימה ומפקח על תהליך הבניית הידע ( 1999 Biggs, ) . הוראה מסוג זה מעצימה את התלמיד, מקדמת את כישוריו בתחום ההכוונה העצמית של הלמידה ( self - regulated learning ) ומעודדת אותו לקחת חלק פעיל בלמידה שיתופית יחד עם עמיתיו . הלמידה היא פעילה, ובמסגרתה התלמיד מתמודד עם מטלות מורכבות ( כמו למשל אנליזה, סינתזה, הערכה ) , המחייבות רמות חשיבה גבוהות . תפקיד ההערכה ( המעצבת ) הוא לחשוף את הבנות התלמידים באמצעות מטלות מסוג זה, לפרשָן, לאבחן נקודות תורפה ולספק משוב שיסייע לתלמידים לשפר את הבנותיהם במהלך הלמידה, ובה בעת יאפשר למורה לנווט את ההוראה בהתאם . הדפוס הקונסטרוקטיביסטי הזה של העיסוק בשלושת רכיבי ההל"ה ( הוראה - למידה - הערכה ) ובזיקה ביניהם מבוסס על עקרונות הקונסטרוקטיביזם החברתי - תרבותי, והוא מכוּנֶה הל"ה חלופית 1 ( בירנבוים, 2004 ) . מחקרים הראו שבהתאם לתאוריה יישום מיטבי של הל״ל אכן מסייע בטיפוח מיומנויות המאה ה - 21 ( 2007 , . Binkley et al . , 2012 ; Black & Wiliam, 1998 ; James et al ) . הגדרות ועקרונות של הל״ל באחת ההגדרות המקובלות הל"ל מוצגת כך : "תהליך של חיפוש ופרשנות של ראיות לשימוש הלומדים ומוריהם לצורך החלטה היכן הלומדים מצויים בלמידתם, לאן הם צריכים להגיע, ומהי הדרך הטובה ביותר להגיע לשם . " ( ARG, 2002 ) . להגדרה הזו נוספה מאוחר יותר הגדרה משלימה, ולפיה "הל"ל היא חלק מהעשייה השוטפת של תלמידים, מורים ועמיתים אשר תרה אחַר, מהרהרת על 1 הל״ה חלופית כשמה כן היא – חלופה להל״ה מסורתית . האחרונה מעוגנת בפרדיגמה של "הוראה במרכז" ( teaching - centered paradigm ) . מטרתה להעביר ידע מהמורה לתלמיד, והלה אמור לשנן את הידע ולהיבחן בכלי הערכה מסורתיים ( כמו למשל מבחנים סטנדרטיים ) , אשר נועדו לקבוע את מידת שליטתו בחומר ששינן . יש לציין שבשתי החלופות ( הל״ה מסורתית והל״ה חלופית ) מתקיימות התאמה בין שלושת הרכיבים – הוראה, למידה, הערכה ( בירנבוים, 2004 ) – וזיקה בינם לבין תפיסות ואמונות באשר לידע וידיעה ( 1997 Hofer & Pintrich, ) . לפיכך קיימת התאמה בין יישום מיטבי של החלופות לבין השגת יעדי החינוך הרצויים – בהל״ה מסורתית אלה היעדים שפותחו בתקופת המהפכה התעשייתית, ואילו בהל״ה חלופית אלה יעדי החינוך בעידן הידע .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help