sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא – ברכות 11 ממשנת תמיד שצוטטה עולה בבירור שפרשת עשרת הדיברות נכללה בקריאת שמע . הכללת ורק טבעי הוא הפרשה טבעית ומובנת, שכן פרשת עשרת הדיברות היא פרשה מרכזית, שתיכלל בתפילה מרכזית כקריאת שמע . בפפירוס אחד שנמצא במצרים, המכונה "פפירוס נש", 1 נכללים עשרת הדיברות במזוזה ) . במזוזה ובתפילין סדרת פרשיות הזהה לקריאת 1איור ( שמע, ולפיכך יש לראות בכך עדות להכללתה של הפרשה גם בקריאת שמע . גם התלמודים רש שבמקדש נהגו לכלול את עשרת הדיברות : "אמר רב יהודה אמר שמואל : אף מעידים במפו בגבולין בקשו לקרות כן, אלא שכבר בטלום מפני תרעומת המינין . תניא נמי הכי, רבי נתן אומר : בגבולין בקשו לקרות כן, אלא שכבר בטלום מפני תרעומת המינין . רבה בר בר חנה סבר חסדא : כבר בטלום מפני תרעומת המינין . אמימר סברלמקבעינהו בסורא, אמר ליה רב למקבעינהו בנהרדעא, אמר ליה רב אשי : כבר בטלום מפני תרעומת המינין" ( בבלי, יב ע"א ) . סוגיה זו מעידה שבמקדש כללו את עשרת הדברות, אך מאוחר יותר נמנעו מכך . כן מסופר כאן בבבל . ההסבר של הבבלי כפול . על חכמי בבל שרצו לקבוע בשנית את הפרשה בקריאת שמע הנוהג הקדום מוגבל למקדש, ובגבולין יש חשש של תרעומת המינים . לא מוסבר מהי התרעומת . אותו רעיון חוזר בירושלמי : "בדין הוה שיהו קורין עשרת הדיברות בכל יום ומפני בסיני"מה אין קורין אותן מפני טענת המינין שלא יהו אומרין אילו לבדם ניתנו לו למשה ( פ"א ה"ד, ג ע"ג ) . הירושלמי מסביר שהמינים הפכו את עשרת הדיברות למרכז עולמם, ולכך 2 חכמים מתנגדים . יפה פירש כאן גינצבורג "מפני טינת המינים", משורש טנ"ן, שמשמעו לחבב . 1 . 170 'עמ,הדברותעשרת, וינפלדס,פפירו, קוקא,הגמ, סגל 2 . 166 - 761גינצבורג, פירושים, ח"א, עמ'

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help