sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

01מבוא – ברכות ובשכבך ובקומך . וקשרתם לאות על ידך והיו לטטפת בין עיניך . וכתבתם על מזזות ביתך ט ) . מכאן למדו חכמים שאת "הדברים האלה", כלומר את פרשת שמע, - ובשעריך" ( דברים ו ד ה שנייה, המכונה פרשיש לכתוב על המזוזה ובתוך התפילין, ויש לקרוא אותם בבוקר ובערב . ב מֹעַ ", אותם מרכיבים חוזרים : "ושמתם את דברי אלה על לבבכם ועל נפשכם"והיה אם ש וקשרתם אתם לאות על ידכם והיו לטוטפת בין עיניכם . ולמדתם אתם את בניכם לדבר בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך . וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" ( דברים יא - . שתי פרשיות אלו הן לבה של קריאת שמע, ואליהן נוספה פרשת ציצית ( במדבר טו לזכ ) - יח מא ) ועשרת הדיברות, שלא תמיד נכללו בקריאת שמע, כפי שנראה להלן . עדויות מספר מלמדות על נוהג קריאת שמע בימי הבית השני . במשנה : "אמר להם הממונה ויאמר . ברכו את העם, שמע, והיה אם שמע,עשרת הדברים,ברכו ברכה אחת, והן ברכו . קראו שלש ברכות אמת ויציב, ועבודה וברכות כהנים, ובשבת מוסיפין ברכה אחת למשמר היוצא" ( תמיד פ"ה מ"א ) . משנה זו מלמדת על קריאת שמע בבית המקדש . מקובל להניח שקריאת צמחהשמע צמחה בבית המקדש ומשם התפשטה בכל רחבי ישראל, ברם ייתכן גם שהיא ב"מדינה" ואומצה לתוך נוהג העבודה במקדש . מכל מקום, במסכת תמיד משובצת קריאת שמע במהלך עבודת התמיד, לאחר הקרבת התמיד ולפני הקרבת הקטורת . עיון בסדרי העבודה מראה כי קריאת שמע היא נוהג החורג ממסגרת עבודת המקדש שכאילו "הושתל" לתוך בפתיחה, "אמר להם הממונה", המעידה שאין הקריאה חלקמסגרת העבודה . ההשתלה ניכרת מרצף העבודה . עדות נוספת היא בתיאור עבודת הכוהן הגדול ביום הכיפורים שבמסכת יומא . שם קריאת שמע אינה נזכרת, כנראה משום שלא הייתה חלק אינטגרלי מהעבודה . במקדש ודה, והשחיטה נערכה נאמרה קריאת שמע אחרי הנץ החמה . עם התחלת היום החלה העב 1 כאשר "האיר המזרח" . קריאת שמע נערכה מאוחר יותר, לאחר סיום השחיטה והתקנת האברים להעלאה על המזבח . עוד אנו למדים מן המשנה שלפני הקריאה בירכו "ברכה אחת" . במסורות המאוחרות לימי הבית מובעות דעות שונות בדבר מהותה של הברכה, ואנו פירשנו 2 ברכת אהבה רבה המתאימה לתוכנה של קריאת שמע : "ואהבת את ה' אלקיך"שהכוונה ל . בשלב מאוחר יותר, המתואר במשנה, אמרו שתי ברכות לפני הקריאה ואחת לאחריה בבוקר, 3 ושתיים לאחריה בערב . יש להניח כי משנה זו מאוחרת לנוהג המתואר במקדש . אנו מציעים וני, אף שאין לנו ראיות פנימיות נוספות לתיארוך זאת בעיקר משום שזה קו ההתפתחות ההגי המקורות השונים . כפי שהסברנו, משנה זו אין בה קביעה האם הברכה היא קצרה או ארוכה . 1 משנה, תמיד פ"ג מ"ב ; יומא פ"ג מ"א, וראו פירושנו לה . 2 . ד " מא " פ, פירושנו לעילראו 3 . ד " מא " פ, להלן

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help