sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא – ברכות 9 בסיס ליהדות . יומי כאחד, והן הובנו כ - פעמיים ביום הקנתה לפרשיות אלו מעמד חגיגי ויום 1 חז"ל רואים בקריאת שמע קבלת מלכות שמים , והכרזה על מעמדו של בורא העולם ועל מחויבותנו כלפיו . לא לשווא הפכה הפרשה הראשונה לסמל, ולססמה המושמעת בעת מסירת הנפש לשם קידוש השם . על נוהג מקובל לקרוא קריאת שמע אנו שומעים כבר במקורות מימי בית שני . העדות הקדומה ביותר היא באיגרת אריסטיאס : "אף הוא ציוה להגות בשכבנו וקומנו ובלכתנו 2 במעשה האלוהים ולא רק בדבור כי אם גם בעיון מחשבה . . . " . דברים אלו נאמרים לאחר הסברו למצוות תפילין ומזוזה, וברור שהוא רומז לקריאת שמע . המשפט על העיון והמחשבה או למצוות לימוד תורה, אך יותר מכול יש בביטוי התחברות רומז כנראה לצורך ב"כוונה" לעולם המחשבה והפילוסופיה היוונית, בת זמנו של המחבר . יוספוס אומר שה' ציווה ששתי ) , 212פעמים ביום, בתחילתו וכמשגיע זמן השכיבה, "חייבים הכל ליתן הודיה לה' . . . " ( קד', ד, ייתכן שהמונחים "בתחילתו" ו"בזמן השכיבה" ומשפט זה מתפרש כעדות לחובת קריאת שמע . מעידים על פרשנות לפי שיטת בית הלל, בניגוד לבית שמאי שפירשו שהמצווה צריכה להתבצע בשכיבה ובקימה עצמה . חז"ל התאמצו לקשר בין מצוות קריאת שמע ומצוות לימוד תורה . הקשר מתבקש, משום לימוד תורה, "ושננתם לבניך" . כפישבקריאת שמע מצוי הציווי שנדרש כמקור למצוות שראינו, גם בעל איגרת אריסטיאס רומז אולי לקשר בין שתי המצוות . אחת הדרכים שבהן ביטאו חז"ל את הקשר ללימוד תורה הייתה פרשנותם שהברכה שלפני קריאת שמע היא ברכת ור זההתורה, ומאוחר יותר הכללת לימוד התורה בברכת "אהבה רבה" . כפי שנראה, קיש 3 מאוחר . הברכה על קריאת שמע הייתה ברכה שונה . עם זאת, דומה שהפרשנות האמוראית מבטאת רעיון שראשיתו בלתי ידועה . לחכמים היה חשוב להדגיש את חשיבות לימוד התורה . קשירתו למוסד חברתי מקובל ובעל מוניטין כקריאת שמע חיזקה את מעמדו של לימוד מצווה רבה שכמעט אי אפשר להפריז בחשיבותה הדתיתהתורה כערך מכונן בחברה, 4 והחברתית . ‘ כידוע התורה קובעת פרשיות מספר שיש "לשנן אותן" או "לדבר בהן", והן : "שמע ישראל ה אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך . והיו הדברים האלה‘ אלהינו ה' אחד . ואהבת את ה ך ודברת בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרךאשר אנכי מצוך היום על לבבך . ושננתם לבני 1 . "מלכות שמים" הפכה בתקופת האמוראים ל"עול מלכות שמים", ראו פירושנו לפ"ב מ"ב ומ"ה 2 ס, קס . איגרת אריסטיא 3 להלן, וראו פירושנו לפ"א מ"ד . 4 ראו פירושנו לפאה פ"א מ"א ; על הקשר ללימוד תורה ראו גם פירושנו לפ"ג מ"ג .

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help