sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא – ברכות 7 בצרכם של ישראל עד שפתחו בשבחו של מקום האל הגדול הגבור והנורא קדוש אתה ונורא שמך ואחר כך מתיר אסורים ואחר כך רופא חולים ואחר כך מודים אנחנו לך" ( ספרי דברים, . ) 593ג, עמ' שמ לפי דרכנו גם תפילת המינים היא מימי בית שני, ובראשיתה כוונה נגד ה"פורשים", הם כתות קומרן והצדוקים . לאחר ימי הבית "עודכנה" וכוונה נגד הנוצרים, ומאוחר יותר נגד כלל המינים . מכל מקום, בדור יבנה לא נוספה ברכת המינים אלא רק עוצבה מחדש . דור יבנה הוא פוא התקופה שעוצבו בה נוהגי התפילה, אך חובת התפילה ועקרונות היסוד קדמו לדור א יבנה . בדור יבנה אף עיצבו את נוסחאות התפילה המקוצרת לשעת הדחק ( פ"ד מ"ד ) , ואף בהם תפסה התפילה כנגד הפורשים מדרכי הציבור מקום נכבד . ים את הבאת הקרבנות . בעולםמבחינה מהותית התפילה היא נתיב לעבודת ה', המקביל ומשל הקדום מקובל היה שהעלאת הקרבן לוותה בתפילה, ולמעשה התפילה היא תכלית הבאת הקרבן . הקרבן נועד לרצות את האל ולפתוח את שערי שמים, כל זאת כדי שהתפילה תמצא את דרכה ותתקבל לרצון . על כן התפילה אינה בבחינת תחליף לעבודת המקדש, אלא ינה חברתית, בפועל, עם חורבן המקדש תפסה ההתכנסות בבית הכנסתהשלמתו . מבח לתפילה את מקומה של עבודת ה' במקדש . העם היה זקוק להתכנסות לעבודת הקודש, ובית הכנסת היווה תחליף חברתי להתכנסות במקדש . בעיירות ישראל הרחוקות מירושלים בימי ית הכנסת לעבודת ה', ואי אפשר היה שלא הבית, וביישובי היהודים אחרי החורבן, התכנסו בב לקשר בין התכנסות זאת וההתכנסות במקדש . על כן אין זה מפליא שמרכיבים רבים בתפילה לקוחים ושאובים מהמקדש, אבל אין זה מעיד על מקום התפילה כתחליף אפשרי למקדש אלא על הקשר הפנימי שבין התפילה להעלאת עדי הבאת הקרבנות : שחרית כנגד קרבן תמיד של שחר, הקרבנות . התפילות נקבעו לפי מו מנחה כנגד תמיד של בין הערביים, מוסף ונעילה כנגד מעמדות אלו במקדש, ותפילת ערבית אין לה מקבילה, ואכן מעמדה נתפס כמחייב פחות . "תפילות מתמידין גמרו . תפילת השחר יד שלבין הערבים, 'ואתמתמיד שלשחר, 'את הכבש אחד תעשה בבקר', תפילת המנחה מתמ הכבש השני תעשה בין הערבים', תפילת הערב לא מצאו במה לתלותה ושנו אותה סתם . הדא היא דתנינן תפילת הערב אין לה קבע, ושל מוספין כל היום . אמר רבי תנחומא עוד היא קבעו ד ה"ב, זאותה כנגד איכול איברים ופדרים שהיו מתאכלין על גבי המזבח כל הלילה" ( ירו', פ" ע"ב ) . האמורא מנסה למצוא לתפילת הערב מקבילה במקדש, אך הניסיון מאולץ . לפי ניסיון אחר שהתנא מציע תפילת הערב היא בשעת נעילת שערי המקדש ( תוס', פ"ג ה"ב ) , אם כי התנא אינו אומר במפורש שתפילת הערב היא כנגד נעילת שערים . קדש מאולץ ( ראו פירושנו לפ"ד מ"ב ) . הניסיונותאם כן, הקשר בין תפילת הערב לעבודת המ להציג קשר מעין זה מעיד רק על הקשר הכללי שבין התפילות לעבודת המקדש, בבחינת

הוצאת משנת ארץ ישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help