sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 חבלי מולדת 7 ואולם למעשה סבור הוא כי מולדת היא נתון ראשוני ולא מולדת חדשה, מכנים זאת״ ? מוקנה, מרכיב קבוע ולא משתנה של אישיותנו – ״כשם שלומדים את שפת האם בלי לדעת את הדקדוק שלה, כך מתוודעים אל הסביבה שגדלים בה״ . מולדת היא העולם שאנו גדלים בו . היא חייבת לכלול ריבונות מדינית וגוף חברתי עצמאי, או בלשונו של אמרי, ״מי שאין לו ארץ-לאום, כלומר, מי שאין לו קורת-גג בגוף חברתי עצמאי המהווה 8 בעבור הוגים יהודים מרכזיים, הגלות היא יחידה מדינית ריבונית, אין לו גם מולדת״ . מולדתם האמיתית . בניגוד למושג ״הגלות״ כטקסט, כניכור, כגֵרות, כהפצת רעיונות אוונגרדיים ואוניברסליים – בנוסחים השונים של הרמן כהן, פרנץ רוזנצווייג, חנה ארנדט, ברנאר לאזאר, אדמונד ז׳אבס, ג׳ורג׳ שטיינר והאחים דניאל ויונתן בויארין – ישנם יהודים רבים, כדוגמת ז׳אן אמרי, הרואים ב״גלות״ מקום ממשי, שאיננו מקום מופשט כמו הטקסט או הייעוד היהודי האוניברסלי, אלא מולדת קונקרטית השוכנת מחוץ לגבולות ארץ ישראל . ההבחנה החמישית היא בין הבניה כנענית להתרסה צלבנית . המולדת, על פי התזה הכנענית המסתמכת על הדגם הצרפתי, היא שילוב של מקום ושפה . הלאומיות העברית היא לאומיות טריטוריאלית, ילידית, שנולדה במרחב הכנעני, והמולדת מכוננת רק במקום פיזי זה . הבניה תרבותית באמצעות שפה ומקום הופכת את המהגר ליליד . ההיוולדות הממשית או המטפורית במרחב היא המכוננת את בני המולדת . ההבניה הכנענית ״טוענת״ שהישראלים הם רק מכאן . מנגד, ההתרסה הצלבנית מאתגרת את בני המולדת העברים כלא-אותנטים, כקולוניאליסטים מערביים שהשתלטו על אדמת 9 על פי טענה זו, הפרויקט הקולוניאלי היהודי זר למולדת . נכר ועל ילידים בני המקום . הישראלים הם לא מכאן . הציונות שבה כידוע למולדת ולא לחבלי המולדת . חברון או שכם היו רחוקות מהישג ידם או מתשוקתם של החלוצים, בני העליות הראשונות . ״העברי החדש״ הרחיק עצמו מההיסטוריה הקדושה והתרכז בבניית ארץ חדשה . כשהתיישבה בארץ פלשת, לא השכילה הציונות החילונית למצוא תחליף למקומות המכוננים של ההיסטוריה הקדושה שהשתמרו בסיפור המקראי . אי היכולת להגיע אל חבלי המולדת המצויים בטווח ראייה העצימה את החסך, את ההשתוקקות לאותם מקומות, כמו משה הצופה אל הארץ המובטחת מהר נבו . באופן זה שימרה הציונות את הערגה ואת הכיסופים לארץ התנ״ך הבלתי-מושגת . אם להרחיק עד אמריקה, הקמת העיר יריחו בארצות-הברית יצרה זיקה בין העיר הזאת ובין יריחו המקראית, אך בה בעת יצרה גם הנכחה ריקה 7 שם, עמ׳ 108 . 8 שם, עמ׳ 1 . 9 אוחנה 008 ב .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help