sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא : מאין באה, לאן הולכת המולדת 11 אציג עתה חמש הבחנות כדי להבהיר את מגוון המשמעויות של מושג המולדת . ההבחנה הראשונה היא בין זיקת היחיד לזיקת הכלל . האם להבחנה בין זיקת היחיד לארץ ובין זיקת היחיד לארץ על ידי עמו, קרי, הקולקטיב, יש משמעות כלשהי הנוגעת למולדת ? מושג ״המולדת״ מציין קשר בין היחיד לטריטוריה או בין העם – כייצוג כולל של היחידים – לטריטוריה . פילון טען כי היהודים מעבר לים ראו את המקומות שהתיישבו בהם כ״מולדת״ . נוסף על נאמנותם למולדותיהם השונות, קיימו זיקה של נאמנות לעיר הקודש ולארץ הקודש ( ירושלים וארץ ישראל ) , היא המטרופולין . במושג ״מטרופולין״ מכוון פילון למעבר מהיחיד ״הנולד״ במולדת לעבר העם ״הנולד״ במולדת . החידוש הנעוץ במושג ״מטרופולין״ פותח אפשרות כפולה לראות את היחיד כנולד במצרים למשל, אך בה בעת לראות את עמו כיליד ארץ ישראל . אפשרות זאת מורה על מעבר מ״מולדת היהודי״ אל ״מולדת העם היהודי״, ובאה לידי ביטוי גם בהגות היהודית המודרנית . נתן רוטנשטרייך למשל מבהיר כי אפשר להבין את השיבה אל הארץ בשני מובנים : כהגירה של אוכלוסייה והיאחזותה בארץ באופן שאינו תלוי בזכויותיו של העם ( היהודי ) שישב בה, או כשיבתו של עם התובע זכות היסטורית, שיבה זו ובניסוחו – ״הרנסנס שלנו [ של העם – ד״א ] כשיבה אל מולדת היסטורית״ . היא שיצרה את ההתנגשות הטרגית המתחוללת במאה השנים האחרונות בין שני עמים הטוענים למולדת אחת . ההבחנה השנייה היא בין אהבה אנושית לחובה אלוהית . על פי תפיסת האהבה, הזיקה בין עם לארצו היא זיקה ראשונית וטבעית ; יתר על כן, שאלת הריבונות וההצדקה מופרדת משאלת הזיקה והקשר של עם לארצו . ואילו על פי התפיסה התאולוגית, הקשר בין עם לארצו הוא ציווי אלוהי, ועל כן אף שאלת הריבונות חייבת להיות נידונה כסוגיה תאולוגית . מרטין בובר מציג בספרו ״בין עם לארצו״ תפיסה ייחודית באשר לזיקה של העם 4 לא התגלות המונית נוסח ריה״ל, לא אידאות כמו הרעיון היהודי לארץ ישראל : המונותאיסטי ולא ניסיונות היסטוריים הם שמייחדים את העם היהודי, אלא הקשר של עם ישראל לארץ ישראל . היהדות היא הלאום היחיד שכורך עם וארץ יחדיו בהבטחה אלוהית, בייעוד ובחובה . מכאן שלילתו של בובר את ההצדקות ה״טבעיות״, החיצוניות, לקשר שבין עם ישראל לארץ ישראל : הזכות ההיסטורית על ארץ ישראל ״חיצונית״ לקיומו של העם היהודי, והיא זו המעניקה לגיטימציה, כמו ההצדקות שיש לכל עם בארצו . כמוה גם הזכות הילידית כזכות אוניברסלית שאף היא מוקנית לכל העמים מכורח האהבה, ההרגל והתשוקה של אדם למקום הולדתו הממשי או ״האמיתי״ . אך רוטנשטרייך תשל״ו, עמ׳ 9 . 4 בובר 1944 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help