sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 חבלי מולדת מפני שביקשה לנתק כליל את חבל הטבור ואת חותמו הסמלי, אקט שמשמעותו הייתה מחיקת כל זיקה בין חבלי המולדת ללאום שנכסף לשוב אליהם . ואולם במקרים רבים חבלי מולדת אזוקים בחבלי משיח . לעתים ציפייה ארוכת שנים לגאולתם של חבלי ארץ יוצרת תסכול לאומי מתמשך היולד מאוויים משיחיים . זוהי דיאלקטיקה ייחודית, מהופכת, כעין הביטוי המהופך ״מבירא עמיקתא לאיגרא רמא״ . חבלי מולדת שנותקו ממדינות לאום ויש דרישה להשבתם או תביעה לבעלות עליהם אינם מצויים בשטח ניטרלי . הימצאותם במדינות שכנות הופכת את המדינות הללו לאויבות מרות, שהרי מדובר בסכסוך הנוגע לאמא אדמה, למולדת, למדינת לאום הקשורה בטבורה לפרי בטנה – לחבלי ארץ . כך נולדו סכסוכים לאומיים ותנועות משיחיות בחבל הסודטים, בחבל הבאסקים, בחבל הבלקן ובחבל אלזס . הדרישה לשחרור חבלי מולדת מובילה למימוש ציפיות משיחיות . חבלי לידה למושגים מודרניים כגון Vaterland ( ארץ האב מגרמנית מדיאבלית ) , Patria ( ארץ האבות בלטינית ) , או Homeland ( שילוב של ארץ ובית ) משמעות שונה מזו של המושג ״מולדת״ במקרא . משמע, מולדת נזקקת לארץ-לאום ולהיאחזות בגוף חברתי עצמאי המהווה יחידה מדינית ריבונית . חוקר הלאומיות אנתוני סמית סובר שאדם מודרני יתקשה להסתדר בלי מולדת על שתי פניה, שהן אחת . האם הדימוי המודרני הזה של מולדת תואם את הדימוי המקראי של מולדת ? בעידן המודרני, ״פעילויותיה של המדינה 1 ברור הריכוזית והרפלקטיבית [ . . . ] הן משני סוגים עיקריים : מפקד אוכלוסין ומיפוי״ . שמושגים אלה של ״מולדת״, הכרוכים בניהול אוכלוסין מודרני ובהתפתחות הטכניקה, זרים לרוח המקראית . שלום רוזנברג מציע לראות בדימוי המקראי של הארץ וירושלים לדעתו, הפעילות המרכזית כ״אם״ פרשנות אלטרנטיבית למושג המולדת המודרני . המאפיינת את המושג המקראי, בניגוד לפעילות המאפיינת את המושגים המודרניים, היא הלידה . גם יהודה אליצור מבאר כי המשמעות המקראית של ״מולדת״ מכוונת להולדה – לצאצאים, חמולה, משפחה, בית-אב . משמעות ״ארץ ישראל״ כמולדת המקנה זכויות היסטוריות לקולקטיב אתני-לאומי איננה תופסת לדעתו בנוגע למחשבה המקראית . מכאן הזיקה שאני מבקש להציע בין ״חבלי מולדת״ ל״חבלי לידה״ : הארץ היא היולדת, האדם הוא הנולד ממנה ובה . האדם קשור למולדתו בחבל הטבור . מושג זה של מולדת זוכה להרחבה משמעותית מתקופת בית שני ואילך . 1 סמית 009 . רוזנברג ,1977 עמ׳ 148 – 166 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help