sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדמה 13 10 לאה אורנט טוענת שרש"ז הדגיש "אתלדרגת "תמצית מצעה של חסידות חב"ד" . 11 ולכן "הפעילות השכליתראשוניותו של השכל [ . . . ] כאופן התגלותו של הבורא", 12 אם זה המעמד שהקנה רש"ז לשכלנתפסת כביטוי מובהק של האלוהי שבאדם" . האנושי – לא קשה להבין מדוע ראה בפילוסופיה היהודית דבר כה חשוב ונפלא . נפתלי לוונטל קובע ש"המסורת החב"דית מזכירה גם את העניין שהיה בפילוסופיה היהודית של ימי הביניים . דבר זה קונסיסטנטי עם האופי הפילוסופי והדיסקורסיבי של דרושי רש"ז המאוחרים, ועם גישתו ההרמונית לקונפליקטים בין הרעיונות הפילוסופיים של 13 מדברים אלה משמע שבדורות הראשונים של חסידותהרמב"ם וההגות הקבלית" . חב"ד היה עיסוק משמעותי בפילוסופיה יהודית, ודבר זה עולה בקנה אחד עם דרושיו הפילוסופיים של רש"ז . דב שוורץ טוען שדמותו של הרמב"ם זכתה להערצה "מפני 14 בהתאם לכך, "תפיסות פילוסופיות של הרמב"םסמכותו העיונית- הפילוסופית" . 15 יתר על כן, אהדתו שלנידונו בהגות חב"ד כחוליות ברציפות האמונה היהודית" . רש"ז לפילוסופיה היהודית הייתה כה גדולה שהוא השתמש ברעיונות פילוסופיים כדי 16 מעמדה של הפילוסופיה להסביר את מה שהמקובלים טענו שלא ניתן להבין בשכל . עולה אפילו על זה של הקבלה, שכן בכוחה להנהיר את שהמקובלים השאירו ב"צריך עיון" . בסוגיית ההתבוננות השכלית ניתן למצוא אצל חוקרים אחדים אמירות ברורות בכיוון הרציונליסטי . רחל אליאור טוענת : "מורי חב"ד תבעו את הפיכתו של העיון 17 רש"ז פרץ את חומות האזוטריות ודרש הקבלי לחובה דתית המוטלת על כל אדם" . מכל אדם לימוד שכלתני של הקבלה . דרישה זו הביאה למצב שבו "החליפה חסידות 18 ההתבוננות השכליתחב"ד את המכלול המסורתי במאמץ אינטלקטואלי מודע" . הועמדה על ידי רש"ז במקום כה מרכזי עד ששמירת מצוות הוחלפה בעבודה אינטלקטואלית . רעיה הרן אומרת : "רש"ז ראה את הדרך שמובילה לפסגה המיסטית [ . . . ] כעוברת במחשבת האדם [ . . . ] הדביקות, שיאה של עבודת השם החסידית, יכולה, 10 שם, עמ' 418 . 11 אורנט, רצוא ושוב, עמ' 116 . 12 שם, עמ' 117 . 13 לוונטל, חב"ד, עמ' 43 . 14 שוורץ, חב"ד, עמ' 79 . 17 . – 267 ; הנ"ל, שכלתנות, עמ' 12 – 15 שם . באופן דומה כותב גם גוטליב, תאולוגיה, עמ' 266 16 שוורץ, חב"ד, עמ' 86 . בנוגע לבעיות הלוגיות העולות מהתיאור הקבלי של בריאת העולם, שוורץ קובע ש"תשובתו של רש"ז נעוצה בתפיסה המימונית" ( שם, עמ' 82 ) . 17 אליאור, ההפכים, עמ' 148 . ראו גם : אטקס, רש"ז, עמ' 81 . 18 אליאור, ההפכים, עמ' 158 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help