sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 חיוב השכל ושלילתו בהגותו של ר' שניאור זלמן מלאדי מסוימת, תמצית הבעיה שעל אודותיה דברינו נסובים בספר זה . במשפט הראשון שלום מדבר על הנטייה של הוגי חב"ד לעיון מעמיק ושיטתיות מחשבתית ; במשפט האחרון הוא משתמש במונח "פילוסופיה", ומושג זה נראה לכאורה תואם וממשיך את שנאמר ברישא . ברם, את המילה "פילוסופיה" הוא שם במירכאות, מה שרומז אולי על כך 4 שלום סתם ולא פירש, אך רבים שלא מדובר על פילוסופיה במובן הקלסי של המילה . מהחוקרים, בני זמנו ואלו שבאו אחריו, נטו לראות את מייסד השושלת החב"דית כמי שאהד פילוסופיה ונמשך אחריה . נציג בקצרה כמה דוגמאות . שמעון דובנוב מתאר את ספר התניא בתור "נסיון ראשון של פילוסופיה במקצוע, 5 רש"ז, אומר דובנוב, השתייךשבו היה אסור בהנאה אפילו אבק של פילוסופיה" . לתנועה החסידית, ששללה את הפילוסופיה מכול וכול, אך הוא פרץ גדר בכותבו את ספר התניא שהינו, לדעת דובנוב, ספר פילוסופי . ישעיה תשבי ויוסף דן קובעים : "רש"ז הדגיש את מעלות הדעת והתבונה כנגד אמונה עיוורת ללא השגה שכלית עצמית . 6 העדפת השגה מאז מוחזקת חב"ד כת אינטלקטואליסטית, ואפילו זרם רציונאליסטי" . שכלית עצמית על פני אמונה עיוורת היא מאפיין מובהק של העמדה הפילוסופית, ולכן חב"ד מוחזקת, בעיני חוקרים שונים, כזרם רציונליסטי . בהתאם לכך אומרת רבקה ש"ץ אופנהיימר : "מאז ומעולם ראו כותבי תולדות העתים את חב"ד כחסידות 'יוצאת דופן' 7 משה חלמיש מעיד : "דרכו המעמיקה במקצת, בעיקר בשל גישתה הראציונליסטית" . של רש"ז, גישתו המחייבת הפעלת המוח במסגרת עבודת ה', הביאו כותבים שונים 8 לציין את רש"ז כפילוסוף" . לצד הערכות כלליות אלה, יש חוקרים שהתייחסו לסוגיות ספציפיות בהגות רש"ז . בנוגע לשכל האנושי, צבי בראון קובע "שהשכל הוא המחדיר באדם את היראה 9 הפרק בתניא שרעיון זה מובע בו מועלה על ידוהאמיתית ואת האהבה האמיתית" . 4 כפי שיוסבר בהמשך, יש הבדל תהומי בין המושגים עיון, ניתוח, שכלתנות, אנליטיות, דיסקורסיביות, סכולסטיות וכדומה לבין רציונליזם ופילוסופיה . המונחים הראשונים מתייחסים ל"איך", כלומר לדרך ולאופן שבהם דנים ברעיונות מסוימים . המונחים האחרונים מתייחסים למהות, דהיינו למקור הידע, סמכותו, הדרכים לשפוט אותו, לאמתו או לפוסלו . לדוגמה, ניתן לקחת רעיון מסוים ולהשתמש בשכל כדי לקבוע אם הוא אמיתי או שקרי ; זו אחת המשימות שלקחה על עצמה הפילוסופיה הרציונליסטית . ניתן, לעומת זאת, לקחת רעיון, מבלי להתייחס לשאלה אם הוא אמיתי או שקרי, ולהשתמש בשכל כדי לנתח אותו באופן אנליטי ( ראו עוד להלן במבוא לחלק א ובנספח לחלק ד ) . 5 דובנוב, החסידות, עמ' 232 . 6 תשבי- דן, חסידות, עמ' 812 . 7 ש"ץ, רש"ז, עמ' 515 . 8 חלמיש, רש"ז, עמ' 400 . 9 בראון, האמונה, עמ' 421 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help