sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 פ ר ק ר א ש ו ן 20 קושי זה מתחזק בהיעדרה של כתיבה ביקורתית, עצמית שנות העשרים . או צופה מהצד, שתאזן את הטקסטים הללו . רק התיעוד המוסדי יכול לסייע לפרקים בסרטוט תמונה מורכבת ומאוזנת יותר . היומנים האישיים, המתעדים את הפרט באפיק הזרימה היומיומית, נושאים אופי אחר, סובייקטיבי, אבל כזה השופך אור על צללים רבים . מגמות מחקריות כוונתו העיקרית של הספר היא לבחון את המעשה החינוכי כנגזר מהאדם שבמחנך בשעה ובמקום המיוחדים . השעה הייתה ראשית דרכו של החינוך העברי, עשוריו הראשונים, ימי עיצובו . המקום היה מרחב הכפר, מושא סמלי לכמיהותיה של היהדות המתחדשת . הממד האנושי משתקף בחוסר השלמות שנגזר על המעשה . סיבות רבות לכך והספר יצביע עליהן : התמקדות יתר במטרה שהולידה אטימות ; רגשנות שכינסה אנשים לתוך עולמותיהם ופגמה ביכולתם האמפטית ; דוגמטיות שיצרה דעות קדומות ; נרקיסיזם שנטע התנשאות . מלאכתו של המורה הייתה אינטנסיבית ורצופת אכזבות הן מהממסד החינוכי, הן משמרנות האיכרים, אך גם מיכולתו שלו לעשותה בשלמות . לא מעט מורים קרסו תחת משקל הדגל שנשאו . לכך נוספה האינטנסיביות של הקיום החברתי : בתוך עולמה הסגור של המושבה רקמו כמה עשרות משפחות של איכרים שנאות ואהבות, מתחים וויתורים, כמיהות ואכזבות . הקהילתיות שבכורח הציבה במרחבי השדות הפתוחים חומות דמיוניות, חזקות וגבוהות ממצודות עוז וכלאה בתוכם את אנשי המושבה ואת מוריהם אִתם . כך הפך המורה בשנים הרבות, או המועטות, שבהן שהה במושבה לחלק ממנה וטבע בה חותם . חיבור כפוי זה הוא שהעניק לספר את שמו ‘האנשים מכאן‘ . עם זאת, יש להיזהר מסרטוט דיוקן סינתטי של ‘מורה‘ . קווי הדמיון שאיחדו את המורים התקיימו רק במעטפת החיצונית של נסיבות גורלם . הם נגעו לדפוסי נעורים שדמו אצל רבים מהם, לדמיון בקשיים מול המוסדות ומול האוכלוסייה המקומית, ולצורך להתמודד עם החסכים שבראשוניות, החל מתכניות לימוד עובריות וכלה בהיעדר כרוני של עזרי לימוד . המורים הללו חלקו גם את מצוקת המחסור הכלכלי ואת עָגמת הבדידות הרוחנית . נוכח כל אלה הגיבו המורים מתוך קשת רחבה של מזגים ודפוסי אישיות . תרומת הספר נובעת מהשאלות החדשות שמציעות השלכת ההיבטים 20 גורן, ראש פינה . מ ב ו א

יד יצחק בן-צבי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help